شورای صلح: امیدوار هستیم آغاز عملیات جدید طالبان به معنی رد پیشنهاد صلح نباشد

شورای عالی صلح افغانستان توقع دارد که موقف‌گیری تازۀ طالبان مسلح در مورد صلح به معنی رد پیشنهاد صلح حکومت از سوی این گروه نباشد.

مقامات در شورای عالی صلح افغانستان می‌گویند، خاتمۀ هر جنگ صلح است و امیدوار اند که طالبان مسلح با آغاز عملیات بهاری الخندق به خواست صلح حکومت پاسخ منفی نداده باشند.

طالبان مسلح با آغاز عملیات بهاری الخندق به خواست صلح حکومت پاسخ منفی نداده باشند.

امین‌الدین مظفری منشی این شورا روز چهارشنبه «۰۵ ثور ۱۳۹۷» در صحبت با رادیو آزادی گفت که لبیک گفتن طالبان به پیشنهاد صلح به مراتب پیامدهای بهتری نسبت به شک کردن به آن دارد.

آقای مظفری می‌گوید که طالبان مسلح باید پس از دقت کامل به طرح صلح حکومت پاسخ بدهند.

او افزود:

"امیدوار هستیم که این به مفهوم رد نباشد و روی این موضوع دقت بیشتر صورت بگیرد و یکبار پروسه صلح که در حقیقت تجربه و علم هم نشان داده که خاتمه هر جنگ صلح است تجربه شود و از طریق صلح اگر مشکل افغانستان حل شود، فکر می‌کنم که این به نفع همه جوانب است."

طالبان صبح روز چهارشنبه با نشر اعلامیه‌ای عملیات بهاری‌شان را زیر نام الخندق آغاز کردند.

در اعلامیۀ این گروه به موضوع صلح نیز اشاره شده و آمده‌است که موجودیت پایگاه‌های امریکایی و افزایش نیرو های آن‌کشور در افغانستان از موانع عمده فرا راه گفتگوهای صلح است.

در اعلامیۀ طالبان همچنان گفته شده که افزایش حملات هوایی نیرو های امریکایی در افغانستان، پاسخ منفی به خواست صلح طالبان از سوی ایالات متحده و برخی موارد دیگر امکانات مذاکرات صلح را سبوتاژ می‌کند.

این در حالیست که محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان در نشست پروسه کابل اعلام کرد که حکومت حاضر به گفتگوهای بی‌قید و شرط با طالبان مسلح است.

محمد اشرف غنی

خوشحال خلیل از کارشناسان سیاسی افغان بسته پیشنهادی صلح حکومت افغانستان را بی‌سابقه و صادقانه می‌داند.

اما وی می‌گوید که در کنار برخی مسایل سیاسی ساختار تشکیلاتی طالبان ممکن به نحوی مانع در برابر پذیرفتن آن از سوی این گروه باشد.

او افزود:

"ممکن این یک عمل تاکتیکی طالبان باشد، به‌خاطری که آنان از گروه مختلف ساخته شده‌اند و معمولاً اتحاد آنان متکی بر جنگ است، زمانی‌که آنان از صلح صحبت می‌کنند، برخی اعضای تند رو و میانه‌رو شان به پیش یا عقب می‌روند و با این کار در صفوف‌شان اختلافات به میان می‌آید. برای برآمدن از این وضعیت فکر نمی‌کنم که آنان به‌زودی برای صلح آماده شوند."

هم‌زمان با اعلان آغاز عملیات بهاری طالبان در افغانستان حنیف اتمر مشاور امنیت ملی این‌کشور گفته است که تا هنوز در رابطه به صلح کدام پاسخی از سوی طالبان دریافت نکرده‌اند.

آقای اتمر روز چهارشنبه در مصاحبه با خبرگزاری تاس روسیه گفته است، انتظار دارند طالبان هرچه زودتر به خواست صلح حکومت افغانستان پاسخ بدهند.

گزارش: نسیم شفق