لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۰۷

اشرف غنی: شماری از اعضای پارلمان در فساد دخیل اند


رئیس جمهور غنی می‌گوید که برای از بین بردن فساد ارادۀ جدی سیاسی دارد، اما اقدامات انجام شده در این راستا را بسنده نمی‌داند.

در ادامۀ انتقادهای جدی در خصوص مبارزه در برابر فساد رئیس جمهور کشور این‌را می‌پذیرد که اقدامات انجام شده در این بخش قابل قناعت نیست.

آقای غنی روز سه شنبه «۰۴ ثور ۱۳۹۷» در چهارمین کنفرانس سالانۀ اتحادیه اروپا در پیوند به مبارزه با فساد اداری گفت که هیچ‌کس باید بالای ارادۀ سیاسی حکومت شک نداشته باشد، زیرا هنوز هم راه طولانی برای از بین بردن فساد باقی مانده‌است.

رئیس جمهور غني
رئیس جمهور غني

آقای غنی افزود:

"نهادهای عدلی و قضای در بخش مبارزه با فساد حرکت خوبی کرده اند و دستاوردهای خوبی هم دارند، اما هنوز هم به کار بیشتر نیاز است. به جای این‌که پارلمان یک بخشی از استراتژی مبارزه با فساد باشد، شماری از اعضای آن در فساد دخیل اند که این یک مشکل بزرگ است."

کنفرانس‌های سالانه اتحادیه اروپا علیه فساد از چهار سال به این طرف در افغانستان برگزار می‌گردد.

در کنفرانس امسال برعلاوه مقامات بلند پایۀ حکومت، شماری از سفرای کشورهای خارجی و جان سوپکو سرمفتش خاص امریکا برای بازسازی افغانستان نیز شرکت کرده بودند.

مبارزه با فساد یکی از شرط‌های اساسی جامعه بین‌المللی با حکومت افغانستان خوانده می‌شود که در نشست اخیر بروکسل نیز روی آن تأکید گردید.

حکومت در ادامۀ تلاش‌هایش در بخش مبارزه با فساد چند قبل استراتژی مبارزه با فساد را تدوین کرده و از سوی دیگر قرار است اداره عالی مبارزه با فساد اداری نیز در چوکات لوی سارنوالی مدغم شود.

هرچند حکومت افغانستان به‌شمول نشست بروکسل در نشست‌های داخلی و خارجی از مبارزه جدی در برابر فساد اطمینان داده‌است، اما جان سوپکو سرمفتش خاص امریکا برای بازسازی افغانستان چندان راضی نیست.

وی می‌گوید که فساد و جنگ با هم گره خورده‌اند و برای موفق شدن در جنگ از بین بردن فساد بسیار مهم است.

جان سوپکو
جان سوپکو

او افزود:

"من به افغان‌ها پیشنهاد می‌کنم که هر گاه تلاش‌های شما در بخش مبارزه با فساد با قوت باشد، شما کشور تان را قوی می‌سازید و بدون شک که شما می‌توانید صلح پایدار، ثبات و سعادت را نصیب مردم‌تان سازید."

جان سوپکو همچنان هشدار داد که هرگاه در برابر فساد مبارزه جدی صورت نگیرد، حکومت از داخل پوسیده می‌شود و امکان موفقیت در برابر جنگ و مشکلات کاهش میابد.

درین حال پیری میاودون سفیر اتحادیه اروپا در این کنفرانس بالای حکومت افغانستان صدا کرد که اقدامات‌اش را در برابر فساد سرعت بخشد.

گزارش: جاوید حسن‌زاده

XS
SM
MD
LG