رئیس مشرانو جرگه: خواست طالبان که گویا با امریکا مذاکره می‌کنند بیجاست

رئیس مشرانو جرگه افغانستان خواست طالبان مسلح که گویا مستقیماً با امریکا مذاکره می‌کنند را بیجا می‌داند.

پس از نشر پیام عیدی رهبر گروه طالبان مسلح که در آن روی گفتگوی مستقیم با امریکا تاکید شده‌است رئیس مشرانو جرگه می‌گوید که این بهانه جوی‌های طالبان عدم استقلالیت آنان را نشان می‌دهد.

فضل هادی مسلمیار روز چهارشنبه «۲۳ جوزا ۱۳۹۷» به رادیو آزادی گفت که اگر طالبان واقعاً می‌خواهند تا در افغانستان صلح برقرار گردد حد اقل برای یکبار اراده و استقلالیت شان را در زمینه گفتگو با حکومت افغانستان نشان دهند.

فضل هادی مسلمیار

او افزود:

"این که نمی‌خواهند با حکومت افغانستان صلح کنند و شرایط آن برای شان فراهم نیست و می‌گویند که حکومت این صلاحیت و توانایی را ندارد و ما مستقیماً با امریکا صحبت می کنیم این تحلیل این‌ها است من آن را رد کرده می‌گوید که مهربانی کرده به شکل امتحان یک بار به میدان بیایند و نشان دهند که اصلا اینها مستقل نیستند یا حکومت افغانستان."

این در حالیست که ملا هبت‌الله رهبر گروه طالبان مسلح در پیامی به مناسبت عید سعید فطر یک بار دیگر روی گفتگوی‌های مستقیم با امریکا تأکید کرده‌است.

در این پیام همچنان آمده که اگر مقامات امریکایی در حل صلح آمیز قضیه افغانستان باور دارند باید مستقیم به میز مذاکره حاضر شوند.

در این پیام در مورد آتش بس موقت که با حکومت افغانستان صورت گرفته چیزی گفته نشده‌است.

Your browser doesn’t support HTML5

غنی: اعلام آتش‌بس از موقف قوت است

رئیس مشرانو جرگه همچنان گفته که حکومت با اعلام آتش بس نشان داد که برعلاوه اراده به صلح، حاکمیت نیز دارد.

حکومت افغانستان در برابر طالبان از ۲۷ رمضان الی پنجم عید اعلام آتش بس کرد اما در پاسخ طالبان تنها سه روز عید را آتش بس اعلام کردند.

با این همه نادرخان کتوازی عضو کمیسیون روابط خارجی ولسی جرگه می‌گوید مذاکرات مستقیم طالبان با امریکا نمی‌تواند در تامین صلح افغانستان کمک کند.

نادرخان کتوازی

او افزود:

"من گفتگوی مستقیم طالبان با امریکا را به جا نمی‌دانم چون تا زمانکه افغانها بین خودشان ننشسته و مشکل شان را حل نکرده اند کسی دیگر این کار را نمی‌تواند."

به نقل از آقای کتوازی امریکا نمی‌خواهد با طالبان گفتگو کند اما تأکید مکرر طالبان در زمینه می‌تواند به معنی تصمیم این گروه به ادامه جنگ باشد.

گزارش: فرشته ندا