لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۴۹

وزارت دفاع: با آغاز آتش‌بس فعالیت‌های طالبان کاهش یافته‌اند


وزارت دفاع افغانستان تأیید می‌کند که از دیروز سه‌شنبه «۲۲ جوزای ۱۳۹۷» به این‌سو فعالیت‌های طالبان مسلح در برابر نیروهای امنیتی افغان بیش از ۷۰ درصد کاهش یافته‌است.

محمد رادمنش سرپرست دفتر سخنگوی این وزارت گفت که از دیروز به این‌طرف نیروهای امنیتی و دفاعی افغان حالت دفاعی داشته‌اند و عملیات تعرضی‌شان علیه طالبان متوقف گردیده‌است.

اما آقای رادمنش روز چهارشنه «۲۳ جوزای ۱۳۹۷» به رادیو آزادی گفت که در ولایت ننگرهار جنگجویان داعش مورد ضربات کوبنده نیروهای امنیتی افغان قرار گرفته‌اند.

محمد رادمنش
محمد رادمنش

وی افزود:

"در دیگر محلات الحمدالله وضعیت کمی آرام‌تر است و اضافه از ۷۰ درصد فعالیت‌های طالبان کاهش یافته‌است. در برخی موارد با گروپ‌هایی که غیر مسئولانه فعالیت دارند، مواجه می‌شویم و ما هم از مواضع که برای ما سپرده شده با بسیار جدیت و قوت دفاع می‌کنیم."

آتش‌بس مؤقت از سوی حکومت افغانستان از دیروز آغاز شد و تا ۵ عید سعید فطر ادامه خواهد داشت.

محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان به نیروهای امنیتی افغان دستور داده‌است تا در این مدت بر ضد طالبان مسلح عملیات نکنند، اما در صورتی‌که مورد حمله قرار می‌گیرند با جدیت از خود دفاع نمایند.

نیروهای امنیتی افغان هم‌چنان مأمور اند تا در روزهای آتش‌بس در برابر داعش، شبکه القاعده و دیگر گروه‌های تروریستی عملیات‌شان را شدت ببخشند.

از سوی هم نجیب دانش سخنگوی وزارت داخله افغانستان روز چهارشنبه در کابل به خبرنگاران گفت که در برخی مناطق نیروهای امنیتی افغان مورد حملات قرار گرفته‌اند.

اما وی می‌گوید که تا هنوز مشخص نیست که این حملات از سوی کدام گروه بر نیروهای امنیتی افغان انجام شده‌است.

نجیب دانش
نجیب دانش

وی افزود:

"از دیروز به این طرف در غزنی، سرپل، فاریاب و هم‌چنان هلمند از سوی مخالفان مسلح تحرکات وجود داشته، اما پیش از وقت است که ما بگوئیم این حملات را طالبان انجام داده‌اند. طرف مقابل تلفات سنگین را متقبل شده و متأسفانه در چهار مورد حدود ۲۰ تن از نیروهای امنیتی افغان شهید شده‌اند."

طالبان نیز به خواست آتش‌بس مؤقت حکومت افغانستان پاسخ مثبت داده‌اند، اما این گروه گفته که آتش‌بس طالبان سه روز عید سعید فطر را در بر می‌گیرد.

اعلام آتش‌بس مؤقت از سوی حکومت و طالبان امیدواری‌های تازۀ را در افغانستان به همراه داشته‌است.

مردم عام، شورای عالی صلح، احزاب سیاسی و شورای ملی می‌خواهند که این آتش‌بس تمدید گردد، زمینه برای گفتگوهای صلح فراهم شود و دیگر خبری از درگیری و تلفات به گوش نرسد.

گزارش: نسیم شفق

XS
SM
MD
LG