عرفان‌الله عرفان: حکومت برای تمدید آتش‌بس با چهره‌های باصلاحیت طالبان تماس بگیرد

هیئت اداری ولسی جرگه می‌گوید که همه خواهان تمدید آتش‌بس اند و حکومت و شورای عالی صلح در این زمینه باید راهکار درست را در پیش گیرند.

هیئت اداری ولسی جرگه افغانستان می‌گوید که صرف با خواست‌ها نمی‌توان آتش‌بس را تمدید کرد، بلکه برای این کار نیاز به برنامه‌های عملی و حساب شده‌است.

عرفان‌الله عرفان منشی دوم این جرگه می‌گوید که حکومت و شورای عالی صلح باید در این زمینه میکانیزمی را در پیش گیرند و مردم و سیاسیون هم تلاش‌های لازم را انجام دهند.

آقای عرفان روز پنجشنبه «۲۴ جوزا ۱۳۹۷» به رادیو آزادی گفت فرصت به میان آمده باید از دست نرود و با چهره‌های با صلاحیت طالبان تماس برقرار گردد.

عرفان الله عرفان

او افزود:

"روی راهکارهای که بتواند وسیله شود برای صلح دایمی و امنیت دایمی در افغانستان باید تمرکز شود، حکومت افغانستان و شورای عالی صلح در شرایطی که یک چراغ سبز از سوی طالبان نشان داده شده داخل مذاکره شوند و باید با کسانیکه در میان طالبان صاحب صلاحیت هستند، گفتگو نمایند تا ما به یک آتش‌بس دایمی دست بیابیم."

این سخنان پس از آن مطرح می‌شود که حکومت افغانستان و طالبان در برابر یک‌دیگر آتش‌بس مؤقت اعلام کردند.

اعلام این آتش‌بس چند روزه مورد ستایش مردم عام، شورای عالی صلح، احزاب سیاسی، شورای ملی و حتی برخی از کشورهای منطقه و جهان قرار گرفت.

هم‌زمان با اعلام این آتش‌بس یکی از خواست‌ها این بوده که حکومت افغانستان و طالبان باید این آتش‌بس را تمدید کنند.

نجیب‌الله زاهد از علمای دینی نیز می‌گوید که صلح حکم الهی است و برای تأمین آن در این کشور باید هر دو طرف آتش‌بس موقت را تمدید نمایند.

او افزود:

"همانگونه که روزه مبارک یک حکم الهی بوده و آن را ادا کردیم، صلح نیز یک فریضه الهی است. امید ما این است که علمای ما، طالبان، حکومت و ملت هم درک بکنند که به صلح نیاز داریم و تا زمانیکه این امر الهی را عملی نکنیم جنگ در افغانستان پایان نمیابد و این جنگ، جنگ خارجی است."

حکومت افغانستان و جامعه جهانی همواره گفته که بهترین گزینه برای ختم جنگ در این کشور راه حل سیاسی است، اما طالبان تأکید به بیرون شدن نیرو های خارجی از افغانستان دارند.

مقامات افغان به میان آمدن آتش‌بس موقت را گام خوب خوانده و ابراز امیدواری کرده اند که بتواند زمینه را برای آغاز گفتگوها میان حکومت و طالبان مساعده سازد.

در این حال حاجی عزیزالله دین محمد معاون شورای عالی صلح می‌گوید که تمدید آتش‌بس نیاز به تلاش‌های جدی و همه‌گانی دارد.

حاجی دین محمد

​او افزود:

"این یک گام نخستین است و برای ادامه آن تنها شورای صلح و حکومت نه، بلکه همه باید کار کنند چون خواست همه ملت است، در عین حال فشار عمومی بر طالبان نیز است و من یقین دارم که طالبان مجبور می‌شوند و درک می‌کنند که جنگ دیگر راه حل نیست."

آتش‌بس موقت در حالی میان حکومت افغانستان و طالبان مسلح اعلام شد که حرکات صلح‌خواهانه نیز در این اواخر در افغانستان افزایش یافته است.

از آن جمله می‌توان از برافراشتن خیمه‌های صلح‌خواهی در برخی ولایات و حرکت پای پیادۀ شماری از جوانان هلمندی از لشکرگاه به کابل یادآوری کرد.

حالا دیده شود که طالبان مسلح به خواست‌ها و آرزو ها در مورد تمدید آتش‌بس موقت پاسخ مثبت می‌دهند یا به جنگ‌شان علیه حکومت افغانستان همچنان ادامه می‌دهند.

گزارش: نسیم شفق