اعضای حرکت مردمی صلح به کابل رسیدند

اعضای حرکت مردمی برای صلح که ماه گذشته پیاده از لشکرگاه به سوی کابل راه افتاده بودند با طی نمودن مسافه بیش از ۶۳۰ کیلومتر و با تحمل مشقت عبور از دشت‌های سوزان و راه‌های دشوار و پُر خطر شب گذشته به کابل رسیدند.

قرار است آن‌ها امروز در گردهمایی هزاران نفر در پایتخت حضور یابند.

این حرکت که در ابتدا با ۹ نفر آغاز شد در مسیر راه ده‌ها نفر با آن‌ها پیوستند و با فراخوان تمدید آتش‌بس و آغاز گفتگوهای صلح به کابل وارد شده‌اند.

بسم‌الله وطندوست مسئول رسانه‌ای این حرکت شب گذشته به رادیو آزادی گفت:

"ما منطقۀ عیدگاه را برای گردهمآیی خود تعیین کرده‌ایم. قرار است فردا صبح یک گردهمایی وسیع در آن‌جا داشته باشیم. ما در این گردهمایی به مردم معلومات می‌دهیم، در بارۀ اهمیت صلح، تمدید آتش‌بس و زیان‌های جنگ صحبت می‌کنیم، هزاران نفر منتظر ما هستند. کسانی‌که از ماه گذشته چشم به راه ما بوده‌اند، فردا بخیر در این گردهمایی با ما شرکت خواهند کرد."

این در حالیست که دولت افغانستان آتش‌بس خود در برابر شورشیان طالب را برای ۱۰ روز دیگر تمدید کرد، ولی طالبان گفتند که آتش‌بس از سوی آن‌ها که در سه روز عید نافذ شد پایان یافت و حملات آن‌ها بر نیروهای دولتی و ائتلاف از سرگرفته می‌شود.

گزارش‌های شب گذشته از حملات بر کمربندهای امنیتی لشکرگاه و مواضع نیروهای دولتی در کندهار خبر دادند.

اما حرکت مردمی برای صلح می‌گوید، در مسیر راه هلمند-کابل چه در مناطق زیر کنترول دولت و چه در مناطق زیر تصرف شورشیان با استقبال گرم مردم روبه‌رو شده‌اند.

با در نظرداشت حملات بر گردهمایی‎های مردمی تجلیل از آتش‌بس در دو روز اخیر عید در ولایت ننگرهار که ده‌ها کشته و زخمی به جا گذاشت نگرانی‌های نسبت به امنیت گردهمایی امروز حرکت صلح در کابل وجود دارد، اما حشمت ستانکزی سخنگوی قوماندانی امنیه کابل شب گذشته به رادیو آزادی گفت، پولیس پایتخت تدابیر لازم را روی دست گرفته‌است.

حشمت ستانکزی

وی افزود:

"پولیس قوماندانی امنیه کابل که مسئولت تأمین امنیت در پایتخت را به عهده دارد، تدابیر ویژه و لازم را روی دست دارد و خط سیر آن‌ها و این‌که در کجا تجمع می‌کنند، به کجا می‌روند و با کی می‌بینند تدابیر به این خصوص گرفته شده تا امنیت آن‌ها تأمین شود."

حرکت مردمی برای صلح که از ولایت جنگ زده هلمند با پیمودن صدها کیلومتر خود را به کابل رسانیده‌است اطراف درگیر جنگ را بیش از پیش زیر فشار قرار می‌دهد.