لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۱۹

آتش‌بس تاریخی میان حکومت افغانستان و طالبان مسلح سر از امروز نافذ می‌گردد


با آغاز روز اول عید سعید فطر آتش‌بس تاریخی اعلان شده از سوی حکومت افغانستان و شورشیان طالب نافذ می‌گردد.

حکومت افغانستان که از ۲۷ ماه رمضان تا ۵ عید آتش‌بس اعلان کرده‌است می‌گوید که حملات شورشیان در سه روز گذشته هر چند کاهش یافت اما ادامه داشته و به مهاجمان تلفات هم وارد شده‌است. طالبان فقط سه روز عید را آتش‌بس اعلان کرده‌اند.

جنرال محمد رادمنش سرپرست دفتر سخنگوی وزارت دفاع افغانستان در صحبت شب گذشته به رادیو آزادی گفت، باوجود برخی تخطی‌ها در سه روز گذشته، تهدید مخالفین کاهش قابل ملاحظه داشته‌است وامیدوار است که آن‌ها آتش‌بس را رعایت کنند.

جنرال محمد رادمنش
جنرال محمد رادمنش

وی گفت:

"امروز تهدید‌ها در حدود ۷۰ فیصد کمتر بوده و ما امیدوار هستیم فردا که روز اول عید است گروپی‌که بنام طالبان با ایشان آتش‌بس شده خود را ملزم به اجرای تعهدات آتش‌بس بدانند."

سخنگوی وزارت دفاع افغانستان ابراز امیدواری می‌کند که این آتش‌بس زمینه را برای گفتگوهای صلح و قطع جنگ و خونریزی مهیا سازد.

جنرال رادمنش افزود که افراد طالبان در ایام عید می‌توانند از اقارب و خویشاوندان خود در شهرها و مناطق زیر کنترول دولت بازدید کنند و ترتیبات هم در این خصوص اتخاذ شده‌است.

وی گفت:

" در دروازه‌های شهر محلات برای حفاظت اسلحه و مهمات وجود دارد که هر کس باید در روز عید مسلح در داخل شهر چه از ما و چه از طالبان نگردند. می‌توانند بیایند از فامیل‌های خود احوال بگیرند امنیت ایشان تضمین می‌شود ولی بدون اسلحه."

این آتش‌بس که در جنگ ۱۶ سال گذشته در افغانستان برای نخستین بار و آن هم در اوج موسم درگیری‌ها نافذ می‎شود هر چند کوتاه مدت و در ایام عید اعلان شده‌ ولی امیدها برای استقرار صلح در این کشور جنگ زده را احیا می‌کند و بسیاری مردم خواهان تمدید آن هستند.

پوهاند ودیر صافی استاد پوهنزی حقوق و علوم سیاسی پوهنتون کابل به این باور است که این آتش‌بس در نتیجه تلاش‌های اخیر داخلی و خارجی به میان آمده و امیدوار است که تمدید شود.

ودیرصافی
ودیرصافی

"فشارهای را که جامعه جهانی بر پاکستان و کشورهای دیگر منطقه وارد کرده‌است و تلاش‌ها برای رسیدن به صلح افزایش یافته‌است. لهذا این یک اقدام تاریخی است و امید است که اگر در سه روز عید مراعات شود و بعد از عید، عیدهای دیگر را نیز به ارمغان آورد روزهای عادی را نیز عید سازد تا برادر کشی و افغان کشی قطع شود و به اهداف از طریق میز مذاکره دست یافته شود."

ده‌ها نفر اعضای جنبش مردمی برای صلح هم که از یک ماه به این سو از هلمند پیاده روانه کابل شده‌اند و اکنون به ولایت میدان وردک رسیده‌اند می‌گویند که مسیر خود به سوی پایتخت را با شعار تمدید آتش‌بس دنبال می‌کنند.

با این‌که عیدهای گذشته عاری از اعمال خشونت نبود اما دیده شود که عید امسال بدون کدام رویداد خشونت آمیز سپری می‌شود یا نه.

مرتبط

XS
SM
MD
LG