کاروان صلح خواهان: سفارت‌های خارجی تفرقه افگنی میان افغان‌ها را متوقف کنند

کاروان صلح خواهان هلمند که به شهر کابل رسیده‌اند می‌گویند، تصمیم دارند در هفته جاری در مقابل سفارت‌های امریکا، پاکستان، ایران، انگلستان و روسیه خیمه تحصن برپا کنند.

بسم الله وطندوست سخنگوی این کاروان روز سه‌شنبه «۲۹ جوزا ۱۳۹۷» به رادیو آزادی گفت، آن‌ها از سفارت خانه‌ها و نهاد‌های جهانی می‌خواهند تا در امور افغانستان دخالت نکنند.

وی گفت:

"سفارتخانه‌های خارجی دیگر در میان افغان‌ها تفرقه نیندازند و اقوام را از هم جدا نسازند، دیگر گپ پشتون و هزاره را نگویند، دیگر میان ما پروژه‌های دری و پشتو را تطبیق نکنند، این خواست ما است و ما خواست خود را بگونه جدی مطرح می‌نمائیم و تا زمانی‌که تطبیق نگردد آنرا تعقیب خواهیم نمود."

اعضای این کاروان ۳۸ روز پیش از هلمند حرکت نموده و پس از گذشتن از زابل، کندهار، غزنی و میدان وردک روز گذشته به کابل رسیدند.

اعضای این کاروان ۲۰۰ تن می‌باشند که به گفته آنان قرار است از ولایات دیگر نیز برخی افراد با آن‌ها بپیوندند و سپس خواست‌های‌شان در مورد صلح را مطرح نموده و به حرکت مدنی خود ادامه خواهند داد.

تلاش بخاطر تحکیم صلح در کشور در حالی صورت می‌گیرد که در روز‌های عید میان حکومت و طالبان آتش‌بس صورت گرفت و برخی از افراد طالبان در ساحات تحت کنترول دولت آمده و با استقبال گرم مردم مواجه گردیدند.

از سوی هم اسرار کریمزی عضو جنبش نجات و فعال صلح از این اقدام آن‌ها استقبال نموده می‌گوید، موقف حکومت و جامعه جهانی در مورد صلح روشن بوده و آن‌ها باید پیام خود را به طالبان برسانند.

وی افزود:

"گفته می‌شود که سفارتخانه‌ها در جنگ کنونی دخیل هستند و مداخله می‌کنند فکر می‌کنم که حرف نادرست است، بخاطری که حالا مسئله به طالبان متوجه است، ملت صلح می‌خواهد و دولت نیت صلح دارد و گام‌های جدی را برداشته‌است، اما طالبان باز هم در مقابل بی‌اعتنایی می‌کنند و نمی‌خواهند که در این پروسه اشتراک داشته باشند، از دید من اکنون باید تمرکز بر این باشد که از طالبان پرسیده شود تا موقف خود را در مقابل ملت روشن بسازند."

در همین حال محمد علم ایزدیار معاون اول مشرانو جرگه می‌گوید، حرکت خود جوش مردمی به تحکیم صلح در کشور کمک نموده می‌‎تواند.

آقای ایزدیار که امروز در نشست عمومی مشرانو جرگه صحبت می‌کرد پیشنهاد نمود که این حرکت باید پیام صلح را به طالبان برساند و آنانرا تشویق به آتش‌بس و صلح با حکومت نماید.

گزارش: ویدا میرزایی