لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۰۴

اعضای حرکت مردمی برای صلح: ملکی‌ها، نظامیان و طالبان همه صلح می‌خواهند


اعضای حرکت مردمی برای صلح که صبح امروز وارد شهر کابل شده‌اند، می‌گویند که هدف از حرکت‌شان تأمین صلح و آتش‌بس در کشور بوده از طرف‌های درگیر می‌خواهند که به خواست‌شان پاسخ مثبت بدهند.

آنان در جاده‌های شهر کابل نیز راهپیمایی کرده و می‌گویند این حرکت را نخست با هشت نفر از هلمند آغاز کرده و با پیوستن شماری از باشندۀ برخی ولایات دیگر حالا با نزدیک به دو صد تن به کابل رسیده‌اند.

اقبال خیبر که این کاروان را از هلمند تا کابل رهبری کرده‌است به رادیو آزادی گفت که در جریان سفر دریافتند که همه آرزوی صلح را داشته و از جنگ خسته شده‌اند.

وی افزود:

"در راه ما به نتیجه رسیدیم که تمام ملت افغان، طالبان، پولیس، اردو، قیام کننده‌ها، پولیس محلی همه از جنگ خسته شده و صلح می‌خواهند، استقبال به اندازۀ بود که زحمات را که ما کشیده بودیم، اصلاً نفهمیدیم همه در میان استقبال مردم فراموش شد."

وی می‌گوید، اکنون که آن‌ها به کابل رسیده‌اند می‌خواهند که حکومت و طالبان مسلح دست از جنگ کشیده و به برادرکشی و خونریزی پایان بدهند.

اعضای حرکت مردمی برای صلح ۳۸ روز قبل از هلمند حرکت کرده‌اند، پس از پیمودن مسیر ولایت‌های زابل، کندهار، غزنی و میدان وردک و با سپری کردن ماه مبارک رمضان اکنون به کابل رسیدند.

تعداد از افراد‌ی‌که با اعضای این حرکت پیوسته‌اند می‌گویند با دیدن این کاروان احساس کردند که باید برای صلح تلاش کرد و یکجا آن‌ها را همراهی کنند تا حکومت و مخالفان مسلح با توجه به این حرکت از جنگ دست کشیده و صلح کنند.

وزیرگل یکی از افرادیست که با این کاروان در ولایت غزنی یک‌جا شده و در مورد احساس‌اش به رادیو آزادی گفت:

"من از میدان وردک استم، خبر شدیم که کاروان صلح می‌آید به غزنی رفتم و در آن‌جا با این کاروان یکجا شدم، این کار را خاص به‌خاطر رضای خدا انجام دادم که در کشور آرامی برقرار شود."

اعضای حرکت مردمی برای صلح پس از راهپیمایی به مسجد جامع عبدالرحمن در منطقه ده افغانان کابل تجمع کرده و تعداد از آن‌ها گفتند که حتی طالبان محلی نیز خواهان صلح در کشور می‌باشند.

شماری از باشنده‌گان کابل که در جاده‌های شهر نظاره‌گر این حرکت بودند از کاری که آن‌ها برای تأمین صلح آغاز کرده‌اند ستایش کرده و از حکومت و مخالفان مسلح خواستند که به زحمات آن‌ها پاسخ مثبت بدهند.

عبدالله و بی‌بی‌شیرین دو تن از باشنده‌گان شهر کابل در مورد به رادیو آزادی گفتند:

"ما از این حرکت استقبال می‌کنیم و بسیار خوش استیم در تلویزیون هم می‌دیدیم که این‌ها از هلمند و کدام مناطق حرکت کردند هر دو طرف درگیر باید زحمات این‌ها را در نظر بگیرد چه طالب و چه دولت."

"این‌ها که امروز به کابل آمدند اگر صلح هم بیاید ما بسیار زیاد خوش استیم، همین جوانان و کهن‌سالان که این حرکت را آغاز کرده‌اند ما امیدواریم که با این کار صلح برقرار گردد."

اعضای حرکت مردمی برای صلح پس از آن به کابل رسیده‌اند که حکومت افغانستان از ۲۷ رمضان تا ۵ عید آتش‌بس یک‌جانبه را با طالبان اعلام کرد که در عکس‌العمل به آن طالبان مسلح صرف سه روز عید سعید فطر را با حکومت افغانستان آتش‌بس اعلام کردند و شماری از اعضای طالبان با آمدن به مراکز شهرها با نیروهای امنیتی و مردم عام دید و بازدید کردند.

در این حال یونس فکور کارشناس مسایل سیاسی افغان نیز می‌گوید که در کنار حکومت افغانستان طالبان نیز باید به آتش‌بس ادامه داده و تقاضای مردم افغانستان را که همانا تأمین صلح و امنیت در کشور می‌باشد، برآورده سازند.

گزارش: جاوید حسن‌زاده

XS
SM
MD
LG