وزارت دفاع: اجازه فعالیت به گروه "داعش" در افغانستان داده نخواهد شد

وزارت دفاع افغانستان می‌گوید گروه "داعش" در این کشور شکست خورده و اجازه فعالیت به این گروه داده نخواهد شد.

حالا که از گسترش فعالیت داعشیان در بخش های از کشور نگرانی‌های مطرح می‌گردد، وزارت دفاع می‌گوید نیروهای امنیتی نیز با رویارویی در دو سنگر نبرد با "طالبان و داعشیان" این گروه‌ها را از پا در آورده‌اند.

محمد رادمنش سرپرست دفتر سخنگوی این وزارت در صحبت با رادیو آزادی تاکید می‌ورزد که گروه داعش در افغانستان جای پا ندارد و این گروه در هر ولایتی که بخواهد سربلند کند از سوی نیرو های امنیتی کوبیده می‌شوند.

محمد رادمنش

​او افزود:

"تنها امروز در اثر بمبارد، بیشتر از ۳۳ داعشی در جوزجان کشته شده‌اند و همین‌گونه در هسکه مینه، خوگیانی و اچین ننگرهار نیز این گروه تلفات داشته، فعالیت های مثمر بر علیه این گروه از طریق زمین وهوا بطور یکسان ادامه دارد و دیگر برای این گروه در افغانستان جای پا نیست."

رادمنش می‌گوید هم اکنون چندین عملیات در بخش‌های گوناگون کشور راه انداخته شده است و بیشترین تلفات در این عملیات‌ها به داعشیان وارد شده‌است.

وزارت دفاع افغانستان در حالی از سرکوب کردن این گروه در کشور سخن می‌زند که به تازه‌گی، ضمیر کابلوف، نمایندۀ ویژۀ رئیس جمهور روسیه برای افغانستان و پاکستان به خبرگزاری تاس گفته‌است که آمار داعشیان اکنون در افغانستان به ۱۰ هزار تن می‌رسد و این وضعیت برای اینکشور خطر آفرین است.

از سوی دیگر، شماری از مسئولان محلی از گسترش فعالیت داعش در بخش های از کشور نگرانی می‌کنند.

درین میان نماینده‌گان مردم در ولسی جرگه می‌گویند فعالیت داعش در ولایت‌های کنر، ارزگان، نورستان، جوزجان، سرپل و فاریاب وجود دارد، اما ننگرهار از بهر آن که به گفته این نماینده‌گان هم سرحد با پاکستان است بیشتر از دیگر ولایات شاهد حضور و فعالیت این گروه بوده‌است.

اما عطاالله خوگیانی سخنگوی والی ننگرهار در صحبت با رادیو آزادی می‌گوید هر چند فعالیت این گروه در مقایسه به گذشته در این ولایت کمتر محسوس است، اما نگرانی‌ها را در پیوند به فعالیت این گروه در ننگرهار هم بیجا نمی‌خواند.

عطاالله خوگیانی

​او افزود:

"به آن سطح که دو سال پیش فعالیت این گروه در ننگرهار محسوس نیست، اما بازهم این گروه از تاکتیک‌های که به جنگ تبلیغاتی بسیار مهم است استفاده می‌کنند و در برخی موارد در مناطق که این تبلیغات بیشتر انعکاس می‌آبد و مردم بیشتر در جریان قرار می‌گیرند این فعالیت‌ها را به پیش می‌برند."

از سوی دیگر، باز محمد داور یکی از اعضای شورای ولایتی جوزجان می‌گوید، داعش در ولسوالی‌های قوش‌تیپه و درزاب برای حمله‌های گروهی به ولسوالی‌های این ولایت آماده‌گی گرفته اند و یک روز پیش ساختمان ولسوالی و شماری از پوسته‌های امنیتی را در درزاب در محاصره داشتند.

وی تاکید می ورزد که اگر به وضعیت جوزجان توجه نشود، فعالیت گروه داعش در این ولایت به سقوط بخش های از آن به دست این گروه خواهد انجامید.

گزارش: نظیفه محبوبی