لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۳۱ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۳۹

سناتوران: حمله اخیر در جلال آباد به‌علت بی‌پروایی نیروهای امنیتی صورت گرفته است!


برخی اعضای مشرانو جرگه افغانستان می‌گویند، حمله انتحاری روز یکشنبه در شهر جلال آباد به نسبت بی پروایی نیرو های امنیتی صورت گرفته است.

به دنبال حمله انتحاری روز یکشنبه در شهر جلال آباد ولایت ننگرهار که در آن نزدیک به بیست تن کشته شدند برخی اعضای مشرانو افغانستان می گویند، نهادهای امنیتی در جلوگیری از این رویداد کوتاهی کرده‌اند.

اعضای این جرگه در نشست عمومی روز سه شنبه گفتند، در حالی که برای سفر رئیس جمهور به ننگرهار در این روز تدابیر جدی امنیتی گرفته شده بود اما وقوع چنین حمله قابل نگرانی و سوال برانگیز است.

باز محمد زرمتی و گلالی اکبر دو تن از سناتوران گفتند:

"این رویداد قابل نگرانی است، در حالی که سه روز پیش از سفر رئیس جمهور در این ولایت تدابیر جدی گرفته شده بود اما با آن هم این رویداد خونین به وقوع پیوست که این خیلی قابل نگرانی است."

"در این مسئله کسانی ملامت اند که مسئول تامین امنیت بودند و باید آن ها پاسخگو باشند این که مردم دعوت می‌شوند و امنیت تامین نمی شود به این اساس سوال‌های زیادی به میان می‌آید."

اعضای مشرانو جرگه این حمله را ظالمانه خوانده و خواستار این شدند که باید عاملین آن شناسایی شوند.

آنان از حکومت خواستند که باید در واکنش به این حمله تمام تروریست‌های که در زندان‌ها حکم اعدام بالای شان نهایی شده به دار آویخته شوند.

اعضای مشرانو جرگه همچنان می افزایند، حکومت به شمول شهروندان اهل هنود در محافظت تمام افغان‌ها تلاش جدی کند و به دشمن اجازه ندهد که چنین حمله‌های را انجام دهد.

این در حالی است که روز یکشنبه هفته جاری یک حمله انتحاری در نزدیک چوک مخابرات در شهر جلال آباد مرکز ولایت ننگرهار به وقوع پیوست.

به گفته مسئولان محلی در این حمله ۱۹ تن به شمول هفده تن از شهروندان اهل هنود کشته و ۲۱ تن دیگر زخمی شدند.

اوتار سنگهـ نامزد اهل هنود برای ولسی جرگه افغانستان نیز مشمول کشته شده‌های این حمله می‌باشد.

این حمله زمانی صورت گرفت که محمد اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان در همین روز به جلال آباد رفته بود و تدابیر جدی امنیتی گرفته شده بود.

در همین حال برخی مسئولان محلی ننگرهار می‌گویند، یک هیئت برای بررسی این حمله تعیین شده‌است.

عطاالله خوګیاڼی
عطاالله خوګیاڼی

عطالله خوگیانی سخنگوی والی ننگرهار روز سه شنبه به رادیو آزادی گفت، پس از پایان بررسی‌ها مسئولانی که بی پروایی کرده‌اند مجازات خواهند شد.

"شب گذشته والی ننگرهار همراه مسئولین ادارات ملکی و نظامی به درمسال شهروندان اهل هنود رفت و پس از ابراز تسلیت وعده کرد که این رویداد به گونه جدی بررسی می‌شود و هر ارگان که در جلوگیری آن کوتاهی کرده باشد و متهم به بی‌پروایی شود مورد بازپرس قانونی قرار خواهد گرفت."

مسئولیت انجام این حمله انتحاری را گروه موسوم به دولت اسلامی «داعش» به عهده گرفته و در یک اعلامیه ادعا کرده‌است که در این حمله ده‌ها شهروند اهل هنود، سکهـ، افغان‌ها و نیرو های امنیتی کشته شده‌اند.

گزارش: نصرت پارسا

XS
SM
MD
LG