اشرف غنی: سرنوشت انتخابات را یک قشر نمی‌تواند تعیین کند

رئیس جمهور غنی به هشدارهای شماری از احزاب و جریان‌های سیاسی که گفته‌اند در صورت نه پذیرفته شدن خواست‌های شان از برگزاری انتخابات جلوگیری می‌کنند، پاسخ تندی می‌دهد و تأکید می‌ورزد خاموشی‌اش به معنای ترس وی نیست.

آقای غنی روز یک‌شنبه در پاسخ به پرسش خبرنگاران در پیوند به خواست‌های احزاب و جریان‌های سیاسی گفت، هر کسی نمی‌تواند ادعا کند که اختیاردار این وطن است و سرنوشت انتخابات را یک قشر تعیین کرده نمی‌تواند.

وی افزود:

"انتخابات را یک قشر تعیین کرده نمی‌تواند، اکثریت قاطع مردم افغانستان نتایج انتخابات را تعیین می‌کنند، این سیاسیون چه کسانی استند که به نماینده‌گی از مردم سخن می‌زنند؟ چه کسانی آنانرا انتخاب کرده‌اند؟ چه وقت مردم برای آنان صلاحیت داده‌اند تا به نماینده‌گی از آنان سخن بزنند؟ ۴۰ درصد چاره در دست آنان بود چه کردند در این ۴۰ سال جواب دهند؟ این‌که من حوصله دارم به این معنا نیست که ترس داشته باشم و به این معنا نیست که هر که بیاید و بگوید که اختیار این کشور را دارد."

یک روز پیش از این شماری از احزاب و جریان‌های سیاسی مطرح کشور در گردهمایی خواستار تغییر نظام انتخاباتی و متوقف سازی روند ثبت نام رأی دهنده‌گان شدند.

این احزاب و جریان‌های سیاسی هشدار داده‌اند که اگر به خواست‌های آنان رسیده‌گی نشود، انتخابات را تحریم و از برگزاری آن جلوگیری خواهند کرد.

حال آقای غنی با تأکید بر این‌که جریان‌های سیاسی و احزاب نباید افراد مسلح داشته باشند، پرسشی را مطرح می‌کند که آنان از چه کسانی نماینده‌گی می‌کنند و آیا مردم این اجازه را داده‌اند؟

رئیس جمهور غنی احزاب و جریان‌های سیاسی را به انتقاد می‌گیرد و می‌گوید در حالی‎که سازمان ملل اشتراک ۴.۲ میلیون تن را در روند ثبت نام رأی دهنده‌گان بسنده گفته بود؛ اما رقم ثبت نام کننده‌گان در حال حاضر به ۸.۶ میلیون تن رسیده‌است.

آقای غنی تأکید می‌ورزد که از جامعه جهانی خواسته‌است تا بهترین امکانات را برای نظارت از روند انتخابات فراهم سازد.

با این همه، شماری از احزاب و جریان‌های سیاسی که یک روز پیش گردهمایی برگزار کرده بودند بار دیگر به موضع‌شان در این زمینه تأکید می ورزند.

وحیدالله غازی خیل

وحیدالله غازی خیل عضو جبهه ملی نوین افغانستان می‌گوید:

"این پروسه ملی است، اگر این پروسه با مشکل روبه‌رو می‌گردد ما را بسوی جنگ داخلی می‌کشاند و از این رو ضرور است که دیدگاه سیاسیون و احزاب مطرح در این باره در نظر گرفته شود، اگر این دیدگاه‌ها در نظر گرفته نشود این کشور بسوی بحرانو جنگ‌های داخلی می‌رود آنگاه آقای غنی نیز آنرا کنترول نمی‌تواند."

از سوی دیگر فضل غنی حقمل یک عضو دفتر رسانه‌های حزب اسلامی می‌گوید، خواست‌های آنان در پیوند به تغییر نظام انتخاباتی و متوقف سازی پروسه ثبت نام رأی دهنده‌گان معقول است و از این خواست‌های شان قاطعانه دفاع می‌کنند.

اما سید حفیظ الله هاشمی کمیشنر کمیسیون مستقل انتخابات تأکید می‌ورزد که این کمیسیون بر اساس قانون انتخابات و به گونه مستقلانه فیصله‌هایش را عملی می‌سازد و برای هیچ‌کسی اجازه مداخله را نخواهد داد.

نظیفه محبوبی