برخی وکلای شورای ولایتی: داعش ننگرهار را به قصابی مبدل کرده‌است

پس از آن‌که رئیس شورای ولایتی زابل از حضور و فعالیت گسترده جنگجویان داعش در این ولایت ابراز نگرانی کرده حالا برخی از اعضای شورای ولایتی ننگرهار می‌گویند مردم عام تحت فشار جدی داعش قرار گرفته‌اند.

سهراب قادری یک عضو این شورا روز یک‌شنبه به رادیو آزادی گفت، محصلین از رفتن به پوهنتون‌ها محروم شده و برخی رؤسای ولایتی ادارات به دلیل افزایش تهدید داعش خانه های شانرا به دفاتر رسمی مبدل کرده و مراجعین را می‌پذیرند.

وی افزود:

"داعش هر چه بخواهد انجام می‌دهد، این‌جا ( ننگرهار) به قصابی مبدل شده هر روز انفجار و انتحار، محصلین به پوهنتون رفته نمی‌توانند، مامورین احساس امنیت نمی‌کنند و برخی رئیسان در خانه‌های‌شان عرایض مردم را امضا می‌کنند و به دفاتر‌شان رفته نمی‌توانند."

به گفته وی، این گروه در شهر جلال آباد به نفع‌شان تبلیغ می‌کنند و ولسوالی‌های هسکه مینه و اچین کاملاً در کنترول این گروه‌است.

اما حیات الله حیات والی ننگرهار هر چند فعالیت داعش در این ولایت را قابل تشویش می‌داند اما می‌گوید که کارمندان دولتی به شکل عادی به وظایف‌شان می‌روند.

به گفته وی مراکز داعشیان در هسکه مینه و نازیان به کلی از بین رفته و در یک ماه گذشته ۲۱۷ عضو این گروه کشته و ۱۱۷ تن‌شان بازداشت شده اند.

حیات الله حیات والی ننگرهار

وی می‌گوید:

"در این شک نیست که فعالیت داعش در ننگرهار نسبت به ولایات دیگر بیشتر است و تا اندازه قابل تشویش است اما مکاتب در رخصتی است از تهدید بسته نشده و مامورین به شکل نارمل به وظایف‌شان می‌روند."

در حالی از فعالیت داعش در ننگرهار اظهار نگرانی می‌شود که به تازه‌گی عطا جان حق بیان رئیس شورای ولایتی زابل گفته‌است که فعالیت داعشیان در این ولایت جریان دارد و حکومت بخاطر از بین بردن آنان توجه نمی‌کند.

به گفته وی، قوماندانان داعش افراد جدید را در پاکستان تنظیم کرده و به ولایات دیگر می‌فرستد و در کنار آن روند جلب و جذب را افزایش داده‌اند.

آقای بیان گفته‌است داعش قرار گاه نظامی ایجاد کرده و تصاویر آن نیز نزد وی موجود اند.

وی افزوده که اکنون در سه ولسوالی زابل۳۰۰ خانواده داعش جابجا شده و از همین جا برخی جنگجویان را به ولایت‌های شمالی می‌فرستند.

به گفته بیان، جنگجویان داعش به زبان‌های روسی، عربی و زبان‌های دیگر تکلم می‌کنند.

در همین حال محمد رادمنش سرپرست دفتر سخنگوی وزارت دفاع افغانستان می‌گوید که به داعشیان چه در زابل یا ننگرهار اجازه به چالش کشاندن مردم را نمی دهند.

محمد رادمنش سرپرست دفتر سخنگوی وزارت دفاع افغانستان

وی گفت:

"در هیچ جای به گروه‌های تروریستی این فرصت را نمی‌دهیم که مردم را به چالش بکشانند خصوصاً در مناطقی‌که لانه‌های تروریستی داعش باشد، این‌که زابل باشد، ننگرهار یا جای دیگر."

در همین حال شماری از کارشناسان امنیتی از جمله زلمی وردک تأکید دارد که حملات هوایی و زمینی در برابر داعشیان دو برابر شود و ضمناً راهبرد جنگی در برابر این گروه تجدید نظر شود.

نورالله شایان