باشنده‌گان غزنی می‌گویند با فاجعه بزرگ انسانی مواجه اند

با به درازا کشیده شدن جنگ در ولایت غزنی برای چهارمین روز باشنده‌گان آن از وقوع فاجعه انسانی در این ولایت هشدار می‌دهند.

آنان می‌گویند که از نگاه خدمات صحی و بشری مردم غزنی با مشکلات جدی مواجه بوده و اگر به آنان رسیده‌گی نشود عواقب جبران ناپذیری در پی خواهد داشت.

فرید تکل و حکمت‌الله حکمت دو باشنده غزنی که امروز دوشنبه «۲۲ اسد ۱۳۹۷» به کابل آمده‌اند، چشم دید‌ شان را از وضعیت این ولایت در صحبت با رادیو آزادی چنین بیان کردند:

"چهار روز می‌شود که حدود ۱۰۰ جسد در شفاخانه ملکی غزنی منتقل شده و همانجا باقی مانده‌است، در حدود ۱۵۰ زخمی در این شفاخانه موجود است، اما در این شفاخانه فقط یک نرس وجود دارد که نمی‌تواند رسیده‌گی کند. هیچ نوع خدمات صحی وجود ندارد حتی مردم به مواد خوراکی اولیه دسترسی ندارند."

جنگ در شهر غزنی

"اگر دولت، دولت است باید به همه این‌ها رسیده‌گی کند دوا و غذا برساند راه‌ها را باز کند و زمینۀ رفت و آمد را در داخل شهر به مردم فراهم کند."

طالبان شب جمعه شهر غزنی را مورد حمله گروهی قرار دادند و به‌گفته معاون شورای ولایتی غزنی ناوقت دیروز هم درگیری‌های شدید بین قوای امنیتی افغان و طالبان مسلح در مرکز این شهر جریان داشت.

باشنده‌گان ولایت غزنی می‌گویند که این درگیری‌ها باعث شده تا شبکه‌های تیلیفونی غیر فعال شده، لین‌های برق قطع گردیده و مردم حتی به آب آشامیدنی دسترسی نداشته باشند.

وزارت صحت عامه و ادارۀ مبارزه با حوادث طبیعی می‌گویند که کمک‌های آنان آماده‌است و در صورت باز شدن راه‌ها به باشنده‌گان این ولایت خواهد رسید.

احمد جان نعیم معین وزارت صحت عامه به رادیو آزادی گفت که ارتباط آنان با مراکز صحی ولایت غزنی قطع بوده، اما افزود که شفاخانه ملکی این ولایت فعال می‌باشد و در صورت نیاز از نهاد صلیب سرخ در غزنی کمک می‌گیرند.

نجیب آقا فهیم وزیر دولت در امور رسیدگی به حوادث طبیعی نیز از آماده‌گی کامل در رسانیدن کمک‌های اولیه خبر می‌دهد.

آقای فهیم می‌گوید:

"ما آماده‌گی داریم همین که زمینه فراهم شود ما کمک‌های اولیه و مورد نیاز مردم را انتقال می‌دهیم، یک مقداری از کمک‌ها در میدان وردک موجود است و یک مقدار آن هم در مرکز آماده‌است."

در حالی‌که وزارت دفاع افغانستان روز یک‌شنبه گفت که وضعیت ولایت غزنی تا دو روز دیگر تغییر خواهد کرد، اما معاون شورای ولایتی غزنی در صحبت با رادیو آزادی تأیید کرد که طالبان دیروز نقاط زیاد غزنی را گرفتند.

وی از حکومت می‌خواهد تا توجه‌اش را به وضعیت فاجعه‌بار غزنی بیشتر ساخته و مردم آن ولایت را نجات دهد.

گزارش: آرزو غیاثی