کمیسیون انتخابات می‌گوید تصامیم‌اش اهمیت دارد و نباید به این پروسه صدمه برسد

کمیسیون مستقل انتخابات می‌گوید، به تصامیم خودش در پیوند به روند انتخابات اهمیت می‌دهد و نباید برای به صدمه رسانیدن این پروسه تلاش صورت گیرد.

کمیسیون مستقل انتخابات احزاب و جریان‌های سیاسی را به همکاری با پروسه انتخابات فرا می‌خواند و تأکید می‌ورزد که صدمه زدن به این پروسه به سود هیچ کسی نیست.

ذبیح‌الله سادات معاون سخنگوی این کمیسیون روز چهارشنبه «۲۴ اسد ۱۳۹۷» در صحبت با رادیو آزادی گفت که به زودی برگه‌های رأی دهی را چاپ می‌کنند.

برگه‌های رأی دهی به زودی چاپ می‌شود.

​او افزود:

"کمیسیون مستقل انتخابات پیوسته در موضوعات مهم از احزاب، ناظران و فعالان مدنی مشوره گرفته و حالا که آنان چنین خواستی را مطرح می‌کنند به سلامت پروسه نیست، تقویم انتخابات ساخته شد و حالا این تقویم و فیصله‌های ما برای ما اهمیت دارد و برگه‌های رأی دهی را در روزهای نزدیک یک کمپنی مشخص چاپ می‌کند."

این کمیسیون می‌گوید، اکنون که زمان در حال گذر است نباید برای به چالش کشانیدن این پروسه تلاش صورت گیرد.

اکنون که زمان در حال گذر است نباید برای به چالش کشانیدن این پروسه تلاش صورت گیرد.

کمیسیون مستقل انتخابات فهرست نهایی نامزدان ۳۳ ولایت انتخابات ولسی جرگه را در هفته روان اعلام کرد و گفت که پس از اعلام نامزدان برای چاپ برگه‌های رأی دهی آماده‌گی می‌گیرند.

با این همه، ابطال روند ثبت‌نام رأی‌ دهنده‌گان و آغاز آن با سیستم بایومتریک، تغییر نظام انتخاباتی و نظارت احزاب و جامعه مدنی از روند انتخابات از خواست‌های شماری از احزاب و جریان‌های سیاسی بوده‌است و اکنون این احزاب و جریان‌های سیاسی گفته اند که تا روشن نشدن سرنوشت خواست‌های شان اجازه نخواهند داد تا برگه‌های رأی دهی چاپ گردد.

اکنون شماری از ناظران انتخابات، هرچند کار کمیسیون مستقل انتخابات و حکومت را با ضعف‌ها و عدم اراده و بی‌کفایتی همراه می‌خوانند، اما تأکید می‌ورزند که دست‌های هم در تلاش به بحران کشانیدن انتخابات و مهندسی این روند استند.

نعیم ایوب‌زاده

محمد نعیم ایوب‌زاده رئیس بنیاد انتخابات شفاف افغانستان می‌گوید:

"حالا این‌که احزاب با این خواست‌ها و پیشنهادات آمده‌اند بسیار عملی نیست، امیدوار هستم که این‌ها بسیار به نفع خود شان فکر نکنند، بلکه به نفع شهروندان و دیگر ساختارهای سیاسی احترام بگذارند و باور داشته باشند، این منطقی نیست آنچه که از نقطه نظر زمان عملی نیست و فشار وارد کنیم انتخابات با همه هزینه‌ها و تلاش‌هاییکه صورت گرفته با تأخیر روبه‌رو می‌گردد."

آقای ایوب‌زاده تأکید می‌ورزد که اگر این وضعیت ادامه یابد، تأثیرات منفی به برگزاری انتخاباتی برجا خواهد ماند و این چالش به معنی نادیده گرفتن هزینه‌های جانی و مالی در این راستا است.

در این میان ریاست جمهوری اما مداخله‌ها در این پروسه را رد می‌کند و می‌گوید برگزاری انتخابات همه شمول و شفاف در صدر اولویت‌هایشان قرار دارد.

گزارش: نظیفه محبوبی