لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۲۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۵۰

تیفا: بسته کردن دفاتر انتخابات اهانت به قانون اساسی و مردم است


برخی از نهاد‌های ناظر انتخابات بسته کردن دفاتر کمیسیون مستقل انتخابات در کابل و بدخشان از سوی اعتراض کننده‌ها را اهانت به قانون اساسی و مردم می‌دانند.

تیفا یا بنیاد انتخابات شفاف افغانستان می‌گوید که این‌گونه اعتراض‌ها برعلاوه این‌که کارهای انتخاباتی را مختل ساخته، در مغایرت با اصول دموکراسی نیز قرار دارد.

محمد نعیم ایوب‌زاده رئیس این نهاد روز سه‌شنبه به رادیو آزادی گفت که حکومت باید برای برطرف ساختن این مشکل اقدامات سریع را روی دست گیرد.

محمد نعیم ایوب زاده
محمد نعیم ایوب زاده

وی گفت:

"حکومت مجبور است که مطابق قانون برخورد کند، کسانی‌که اعتراض کرده‌اند حق اعتراض را دارند، اما فیصله مطابق اسناد از سوی کمیسیون سمع شکایات صورت گرفته‌است. قانون اجازه نمی‌دهد که کسی دفتری بزرگ به نام کمیسیون مستقل انتخابات را بسته کند، این در کجای قانون آمده‌است؟ آیا این خشونت نیست و آیا این توهین به قانون اساسی و ملت افغانستان نیست؟"

شماری از افرادی‌که نام‌های‌شان از سوی کمیسیون شکایات انتخاباتی از فهرست نهایی کاندیدان ولسی جرگه حذف شده از صبح روز دوشنبه با اعتراض در برابر دفتر مرکزی کمیسیون انتخابات، دروازه این دفتر را بسته کرده‌اند.

در عین حال سید حفیظ‌الله هاشمی عضو و سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات می‌گوید که کارمندان دفتر ساحوی این کمیسیون در بدخشان نیز به علت ادامه اعتراض در برابر دفتر ولایتی این کمیسیون نمی‌توانند به کار ‌شان ادامه دهند.

۳۵ تن از کاندیدان انتخابات ولسی جرگه مشمول مولوی تره‌خیل محمدی، محمد اکبر ستانکزی، قیس حسن، فوزیه کوفی، شایسته باز ناصری، زرداد فریادی، ضیاالحق امرخیل و مریم کوفی از سوی کمیسیون شکایات انتخاباتی از لیست نهایی کاندیدان حذف گردیدند.

این افراد با فیصلۀ کمیسیون شکایات انتخاباتی مخالفت کرده و هواداران‌شان در کابل و بدخشان دست به اعتراض زده‌اند.

در این حال نصرت رحیمی معاون سخنگوی وزارت داخله می‌گوید که برای برطرف ساختن این مشکل پولیس دست به کار شده‌است.

نصرت رحیمی
نصرت رحیمی

وی گفت:

"به‌خاطر برطرف شدن این موضوع قوماندان امنیه کابل با هر دو طرف نشست‌های داشته تا این مشکل رفع گردد، خواست ما از تظاهر کننده‌ها این است که سبب مسدود شدن راه‌ها نشوند و یا مانع در برابر کدام نهاد ایجاد نکنند، پولیس در این زمینه مطابق قوانین نافذه کشور آماده هر نوع اقدام قانونی است."

کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان شام روز دوشنبه فهرست نهایی کاندیدان انتخابات ولسی جرگه را اعلام کرد.

در این لیست بجز از غزنی نام‌های نامزدان از همه ولایات به شمول کاندیدان کوچی‌ها و نریندرسنگه خالصه یگانه کاندید اهل هنود شامل است.

اما کمیسیون مستقل انتخابات می‌گوید که اگر اعتراض افرادی‌که نام‌های‌شان از فهرست نهایی حذف شده به همین‌گونه ادامه یابد، کارهای این کمیسیون متأثر شده و بر مشکلات‌‌شان افزوده خواهد شد.

گزارش: نسیم شفق

XS
SM
MD
LG