حامد کرزی: از تلاش‌های تازه صلح استقبال و پشتیبانی می‌کنیم

حامد کرزی رئیس جمهور سابق افغانستان

رئیس جمهور پیشین افغانستان می‌گوید پنج زندانی رها شدۀ طالبان از گوانتانامو که به دفتر این گروه در قطر پیوسته‌اند "افراد نیک" استند.

حامد کرزی در گفتگو با خبرگزاری اسوشیتید پریس هم‌چنان تأکید کرده که طالبان می‌توانند در آینده افغانستان نقش داشته باشند.

آقای کرزی هم‌چنان گفته که از مذاکرات میان طالبان و ایالات متحده امریکا حمایت می‌کند.

  • نقش آینده طالبان

رئیس جمهور پیشین افغانستان، نقش طالبان را در آینده و افغانستان صلح آمیز، با اهمیت عنوان می‌کند.

حامد کرزی با استقبال از رهایی پنج زندانی طالبان در بدل آزادی باو برگدال سرباز امریکایی که در بند این گروه بود، گفته که برخی از افراد طالبان می‌توانند در پروسه صلح افغانستان نقش داشته باشند.

رئیس جمهور پیشین افغانستان از پنج عضو گروه طالبان که در سال ۲۰۱۵ از زندان گوانتانامو رها شدند و حالا به دفتر این گروه در قطر پیوسته‌اند، به عنوان افراد نیک طالبان یاد کرد.

وی گفت:

"اکثریت آن‌ها را که من شخصاً می‌شناسم، افراد نیک استند. امیدوارم جذب آن‌ها یک خبر خوب برای افغانستان و صلح در کشور باشد و ما با آن‌ها، با تمامی توانایی برای رسیدن به این هدف کار خواهیم کرد."

برخی رسانه‌ها گزارش داده‌اند که پنج زندانی رها شده طالبان از گوانتانامو یعنی ملا محمد فاضل، ملا نور الله نوری، ملا خیرالله خیرخواه، ملا عبدالحق وثیق و مولوی محمد نبی عمری هفته گذشته با دفتر طالبان در قطر پیوستند.

  • تلاش‌های صلح امریکا

همزمان با پیوستن پنج زندانی رها شده طالبان به دفتر قطر، ملا عبدالغنی برادر یکی از اعضای ارشد طالبان، از زندان پاکستان رها شد.

زلمی خلیل‌زاد

بر اساس گزارش‌ها، ملا برادر پس از دیدار زلمی خلیل‌زاد نماینده ویژه وزارت خارجه امریکا برای صلح افغانستان با نماینده‌های طالبان، از بند آزاد شد.

گفته می‌شود که آقای خلیل‌زاد، به دنبال این مذاکره از پاکستان برای رهایی عبدالغنی برادر درخواست کرده بود.

حامد کرزی رئیس جمهور پیشین افغانستان می‌گوید که از تلاش‌های تازه برای صلح استقبال می‌کند:

"حالا که امریکایی‌ها تلاش‌های تازه را برای صلح آغاز کرده‌اند، از آن‌ها حمایت می‌کنیم و از چنین تلاش‌ها، پشتیبانی خواهیم کرد. امیدوارم این تلاش‌ها موفق شود و انتظار دارم واقعی باشد. اما باید وضاحت وجود داشته باشد. ما خواهان صلح و حاکمیت ملی افغانستان استیم. ما هیچ معامله حکومت‌های خارجی را در مورد افغانستان نمی‌خواهیم."

دیدار نماینده امریکا با نماینده‌های طالبان، در ماه اکتوبر در قطر برگزار شد.

جزئیات کمی از این گفتگو‌ها نشر شده اما برخی اقدام‌ها مانند پیوستن پنج عضو گروه طالبان با دفتر قطر و رهایی ملا عبدالغنی برادر، نتیجه مذاکرات امریکا با طالبان بوده‌است.

حکومت افغانستان همواره تأکید کرده که از مذاکرات تحت رهبری و مالکیت افغان‌ها حمایت می‌کند و از این موضع کابل، جامعه بین‌المللی نیز پشتیبانی کرده‌است.

اما ظاهراً ابتکار تلاش‌های صلح افغانستان را ایالات متحده امریکا در دست گرفته و به صورت مستقیم و رو در رو با نماینده‌های طالبان وارد گفتگو شده‌است.

گزارش: جاوید نعیمی