ارگ: مذاکرات با طالبان را هیئت مذاکره کنندۀ حکومت به پیش خواهد برد

زلمی خلیل‌زاد نمایندۀ خاص وزارت خارجه امریکا برای صلح افغانستان، در آخرین روزهای سفر هژده روزه‌اش به هدف آوردن صلح در افغانستان قرار دارد.

وی همزمان با اعلان وزارت خارجه امریکا، با تمام جوانب دخیل در موضوع افغانستان گفتگوهای داشته است، ولی دیدارها با یک جانب مهم یعنی طالبان باقی است.

عمران خان صدراعظم پاکستان جمعه گذشته گفت، به روز دوشنبه هفدهم دسمبر (امروز) طالبان و امریکا به وساطت پاکستان گفتگو می‌کنند.

آقای خان افزود:

"به خواست خداوند پاکستان در هفدهم همین ماه زمینۀ گفتگوی امریکا با طالبان را فراهم می‌کند."

ریاست جمهوری افغانستان تلاش‌های زلمی خلیل‌زاد به هدف صلح و سفرهایش را می ستاید، ولی تأکید دارد که مذاکرات رسمی با طالبان را تنها هیئت مذاکره کننده تعیین شده از سوی حکومت افغانستان به پیش خواهد برد.​شاه حسین مرتضوی معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان

شاه حسین مرتضوی معاون سخنگوی ریاست جمهوری شام دیروز یک شنبه به رادیو آزادی گفت:

"جناب خلیل‌زاد همیشه گزارش سفر‌های خود را با رئیس جمهور مطرح کرده و دیدگاه‌های خود را شریک ساخته است و اقداماتش در همآهنگی با حکومت افغانستان بوده است، ولی مذاکره با طالبان را هیئت مذاکره کنندۀ حکومت انجام خواهد داد، ولی ما از تلاش‌های کشورها به هدف صلح افغانستان استقبال می‌کنیم."

حکومت افغانستان پیشنهاد صلح بدون قید و شرط به طالبان را کرده‌است، ولی این گروه تا حال این پیشنهاد را نپذیرفته و تأکید دارد که تنها با امریکا مذاکره می‌کند.

افغانستان و امریکا چندین بار از پاکستان خواسته اند در آوردن طالبان به میز مذاکره همکاری کند.

ولی نجیب ننگیال کارشناس امور سیاسی و فعال صلح می‌گوید به اتکای زیاد بر پاکستان نیاز نیست و امریکا باید تلاش‌ها برای مذاکرات مستقیم با طالبان را جاری نگهدارد.

نجیب ننگیال کارشناس امور سیاسی

وی می‌گوید:

"در عمل باید خیلی مشکل باشد که پاکستان چیزی را که می‌گوید آنرا انجام هم بدهد. خوب این خواهد بود که در موضوع پروسه صلح افغانستان بر پاکستان زیاد اتکا نشود، بلکه با دفتر طالبان در قطر و هم‌چنان تعامل را که امریکا مستقیماً با طالبان آغاز کرده‌است ادامه یابد، همان یک چینل موفق است."

طالبان دو بار با زلمی خلیل‌زاد نمایندۀ وزارت خارجه امریکا در امور صلح افغانستان در قطر دیده اند و گفته‌ اند بار سوم در امارات متحده دیدار خواهند کرد.

ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی طالبان دیشب در اعلامیۀ گفت، اعضای دفتر سیاسی طالبان در امارات متحده عربی به روز دوشنبه (یعنی امروز) با هیئت امریکایی دیدار می‌کنند.

به‌گفته وی در این جلسه نماینده‌گان سعودی، پاکستان و امارات نیز شرکت خواهند داشت.

زلمی خلیل‌زاد نمایندۀ خاص امریکا برای صلح افغانستان ابراز امیدواری کرده است که تا ماه حمل که قرار است در پایان آن انتخابات ریاست جمهوری نیز دایر شود، توافق صلح با طالبان صورت گیرد.