ترمپ: روسیه، پاکستان و هند در جنگ علیه تروریزم در افغانستان بیشتر دخیل شوند

دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا حین سخنرانی در یک نشست خبری

دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا از کشورهای منطقه از جمله روسیه، پاکستان و هند خواست که در جنگ علیه تروریزم در افغانستان بیشتر دخیل شوند.

رئیس جمهور ترمپ دیروز در اولین اجلاس کابینۀ خود در سال ۲۰۱۹ که جریان آن در تلویزیون نشر می‌شد تأکید نمود که در دهۀ ۱۹۸۰ دخالت اتحاد شوروی سابق به افغانستان این کشور را به سقوط مالی روبه‌رو ساخت و شوروی را به فروپاشی سوق داد و شوروی را به روسیه تبدیل نمود.

ترمپ در بارۀ نقش کشورهای دیگر در افغانستان و جنگ‌ها بین گروه موسوم به دولت اسلامی یا داعش و طالبان صحبت کرده و تقاضا نمود که کشورهای نزدیگ افغانستان باید نقشی بیشتری را در جنگ علیه تروریزم در افغانستان به عهده بگیرند.

بیرق‌های افغانستان، هند و امریکا

آقای ترمپ افزود:

"چرا روسیه در این‌جا نیست؟ چرا هندوستان در این‌جا نیست؟ چرا پاکستان در این‌جا نیست؟ چرا ما هستیم در حالی که ۶ هزار مایل دورتر می‌باشیم. فرق نمی‌کند ما می‌خواهیم به مردم خود کمک کنیم و به کشورهای دیگر کمک کنیم. شما در این‌جا تروریستان را دارید، اکثریت طالبان هستند، اما گروه دولت اسلامی هم هستند. من یک مثال به شما می‌دهم طالبان دشمن ما هستند، گروه دولت اسلامی دشمن ما است. بعضی جاهای است که من به جنرال‌های خود پنج هفته قبل در مورد آن صحبت کردم جاهای که طالبان و گروه دولت اسلامی با هم می‌جنگند. من گفتم چرا ما در این‌جا داخل جنگ می‌شوییم بگذارید آن‌ها با هم بجنگند."

رئیس جمهور ترمپ در این مورد که آیا سربازان کشورش را از افغانستان خارج می‌کند یا خیر؟ چیزی نگفت، ولی قبلاً خبرها نشر شده بود که امریکا می خواهد نصف ۱۴ هزار سرباز را که در افغانستان دارد از این کشور خارج نماید.

او جنگ جاری در افغانستان را یک جنگ مؤفق نخواند و گفت هرچند تقاضاهای جنرالان را قبول کرده است، اما در جنگ پیشرفت چشمگیر دیده نمی‌شود.

نقشه و بیرق‌های امریکا، پاکستان، افغانستان

آقای ترمپ افزود:

"شما در مورد جنرال‌های ما صحبت می‌کنید. من به جنرال‌های ما تمام پول‌های را که خواستند دادم، ولی آن‌ها کارهای خود را در افغانستان به خوبی پیش نبردند. آن‌ها از ۱۹ سال به این‌سو در افغانستان جنگ می‌کنند. جنرال متیس از من بسیار سپارس‌گزار بود که ۷۰۰ میلیارد دالر را که انتظارش را هم نداشت برایش منظور کردم، ولی متیس برای ما چه کرد؟ او برای ما در افغانستان چه کرد؟ او هیچ کار خوبی را انجام نداد و کاری که او در افغانستان کرده من از آن راضی نیستم."

در بارۀ کمک‌های هند به افغانستان رئیس جمهور ترمپ با استهزا اظهار داشت صدراعظم هندوستان در صحبت‌های خود با وی چندین بار گفته است که در افغانستان یک کتابخانه ساخته است در حالی که ارزش این کتابخانه مصرف ۵ ساعته امریکا در افغانستان.

ترمپ نگفت که این کدام کتابخانه می‌باشد، اما قرار معلوم هند از سال ۲۰۰۱ به این‌سو برای بازسازی افغانستان سه میلیارد دالر مصرف کرده است.