وزارت خارجه: نشست مسکو نمی‌تواند با پروسه صلح افغانستان کمک کند

صبغت احمدی سخنگوی وزارت خارجه افغانستان

وزارت خارجه افغانستان می‌گوید، هیئت این کشور در نشست مسکو به خاطری اشتراک نمی‌کند که چنین نشست‌ها نمی‌تواند روند‌های مربوط به صلح را کمک کند.

صبغت احمدی سخنگوی این وزارت روز شنبه به رادیو آزادی گفت، حکومت افغانستان در این باره پیش از پیش فیصله کرده‌است.

وی گفت:

"ما به این باور هستیم که چنین نشست‌ها نمی‌تواند پروسه صلح را کمک کند و قرار نیست که ما در آن اشتراک کنیم، پیش از این مشوره‌های صورت گرفته و ما چارچوب را مشخص کرده‌ایم، روسیه از جمله کشور‌های است که رهبری و مالکیت افغانستان را به رسمیت شناخته‌است، ما امیدواریم که کشور‌ها به خصوص روسیه به تعهدات خود عمل کنند."

وزارت خارجه روسیه گفته‌است، قرار است به روز‌های پنجم و ششم ماه فبروری نشست مسکو برگزار شود.

تنظیم کنندگان این نشست در یک اعلامیه گفته‌اند، هدف نشست این است تا طرف‌های درگیر جنگ در افغانستان اختلاف در موضع گیری‌های‌شان را کاهش دهند.

پیش از این همچنان گفته شده که نمایندگان ایران و پاکستان نیز در نشست مسکو اشتراک خواهند کرد اما تا حال در باره اشتراک و یا عدم اشتراک این دو کشور چیزی گفته نشده‌است.

سهیل شاهین سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر روز جمعه به رادیو آزادی گفته است، یک هیئت این گروه در نشست مسکو اشتراک خواهد کرد.

بیشتر در این باره: سهیل شاهین: هیئت گروه طالبان در نشست مسکو شرکت می‌کند

شاهین هم‌چنان گفته که برخی افغان‌ها با نفوذ که در حکومت نیستند اما به گفته وی در جامعه نفوذ دارند در این نشست سهم خواهند گرفت.

بر اساس گزارش‌ها، حامد کرزی رئیس جمهور پیشین، عبدالسلام ضعیف، حکمت خلیل کرزی و محمد محقق می‌خواهند تا در نشست مسکو اشتراک کنند.

در این نشست محمد اسماعیل خان، عطا محمد نور و برخی سیاست مداران دیگر افغانستان دعوت شده‌اند اما این چهره‌ها تا حال در باره اشتراک و یا عدم اشتراک‌شان چیزی نگفته‌اند.

در نشستی که قرار است در مسکو برگزار شود هم‌چنان شماری از افغان‌های مقیم اروپا نیز دعوت شده‌اند.

این‌که در این نشست شورای عالی صلح دعوت شده یا نه، خواستیم نظر این شورا را بگیریم اما با تماس‌های زیاد با سخنگویان آن، موفق به دریافت نظر این شورا نشدیم.

از سوی دیگر برخی اعضای ولسی جرگه می‌گویند، نماینده‌های حکومت باید در هر نشست مرتبط به صلح افغانستان اشتراک کنند.

به گفته آرین یون عضو کمیسیون روابط بین‌المللی این جرگه در صورت عدم اشتراک نماینده حکومت در این نشست، منفعت چنین نشست‌ها کاهش خواهد یافت.

آرشیف، آرین یون عضو ولسی جرگه افغانستان

وی گفت:

"تمام کنفرانس‌های مرتبط به صلح که در خارج دایر می‌شود باید نماینده حکومت در آن اشتراک کند، ما چنین نشست‌ها را ستایش می‌کنیم."

این در حالیست که حدود سه ماه پیش نیز در نشست مشابه در مسکو هیئت شورای عالی صلح اشتراک کرده بود.

قابل ذکر است که نمایندگان طالبان و هیئت امریکایی هفته گذشته برای مدت شش روز در قطر با هم صحبت کردند.

قرار است در ادامه تلاش‌های صلح، زلمی خلیل‌زاد نماینده وزارت خارجه امریکا برای صلح افغانستان به تاریخ ۲۵ ماه فبروری یک بار دیگر با نماینده‌های طالبان در قطر دیدار کند.

گزارش: نصرت پارسا