لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۱۷

سهیل شاهین: هیئت گروه طالبان در نشست مسکو شرکت می‌کند


آرشیف، دفتر سیاسی گروه طالبان در دوحه
آرشیف، دفتر سیاسی گروه طالبان در دوحه

دفتر طالبان در قطر می‌گوید، یک هیئت طالبان در نشست مسکو اشتراک می‌کند تا روی چگونگی آینده نظام حاکم سیاسی در افغانستان صحبت کند.

چانه زنی‌ها روی چگونگی آینده نظام حاکم در افغانستان، به نظر می‌رسد که اجندای نشست بعدی مسکو را تشکیل دهد که قرار است پیرامون صلح افغانستان برگزار شود.

مقام‌های روسی گفته‌اند که این نشست برای صلح افغانستان روز سه شنبه آینده برگزار می‌شود و دفتر طالبان در قطر می‌گوید که یک هیئت از این گروه برای اشتراک در این نشست به مسکو می‌رود.

با آنکه گزارش‌ها حاکی اند که در این نشست نماینده‌های از حکومت افغانستان شامل نخواهند بود اما سهیل شاهین سخنگو دفتر قطر طالبان و عضو هیئت مذاکره کننده با امریکا به رادیو آزادی گفت که در این نشست شماری از سران افغانستان که در حکومت نیستند اما افراد با نفوذ جامعه اند شرکت می‌کنند و این گروه در ادامه گفتگوهای صلح با آن‌ها روی چگونگی آینده نظام در افغانستان و تأمین صلح پایدار در کشور صحبت خواهد کرد.

وی گفت:

"با افغان‌ها ما صحبت می‌کنیم و در حقیقت از همین حالا صحبت‌های ما آغاز شده‌است، ما به کنفرانس مسکو می‌رویم که در آن سران تنظیم‌های مختلف و دیگر شخصیت‌های برجسته افغانستان اشتراک می‌کنند ما با آن‌ها روی تأمین صلح پایدار در افغانستان صحبت خواهیم کرد."

گروه طالبان تاکنون چهار بار با هیئت امریکایی به رهبری زلمی خلیل‌زاد نماینده خاص وزارت خارجه امریکا برای صلح افغانستان مذاکره کرده‌است، در این مذاکرات نماینده‌ها از حکومت پاکستان، عربستان سعودی، قطر و امارات متحده عربی نیز شامل بودند اما حکومت افغانستان که طرف جنگ با طالبان است تاکنون در این مذاکرات حضور نیافته‌است.

دور اخیر گفتگوها میان هیئت امریکایی به رهبری زلمی خلیل‌زاد و نماینده‌های طالبان در قطر که شش روز دوام کرد پس از آن خبرساز شد که دو طرف روی یک توافق ابتدایی در مورد خروج نیروهای امریکایی از افغانستان و جلوگیری از استفاده قلمرو افغانستان در حملات تروریستی دست یافتند.

اما سخنگو و عضو هیئت مذاکره کننده دفتر طالبان در قطر هم‌چنان گفت که برای پیشرفت در مذاکرات و تعیین جدول زمانی جهت خروج نیروهای خارجی از افغانستان یک گروه کاری مشترک از امریکایی‌ها و طالبان تشکیل شده‌است.

اما او این را رد کرد که گویا این نیروها بر اساس گزارش‌ها در مدت ۱۸ ماه افغانستان را ترک خواهند کرد.

طالبان همواره گفته‌اند که با حکومت افغانستان مذاکره نمی‌کنند، زمانی‌که علت پافشاری این گروه برای صحبت نکردن با حکومت افغانستان را پرسیدم سهیل شاهین در پاسخ گفت:

"اداره کابل از سوی کشورهای دیگر به رسمیت شناخته شده اما نه از سوی گروه طالبان اما به عنوان یک طرف جنگ قراردادی که ما آنرا به رسمیت نمی‌شناسیم. این حکومت از سوی امریکا انتصاب شده و انتخابات‌های هم که صورت گرفته مملو از تقلب بوده که همه از آن باخبر اند."

به گفته آقای شاهین گروه طالبان انتخابات آینده ریاست جمهوری را که قرار است در ماه سرطان سال آینده خورشیدی برگزار شود نمی‌پذیرد.

در انتخابات آینده افغانستان بشمول اشرف غنی رئیس جمهور فعلی، برخی چهره‌های برجسته دیگر مانند حنیف اتمر، احمد ولی مسعود و گلبدین حکمتیار نیز خود را به عنوان نامزد ریاست جمهوری کاندید کرده‌اند.

سهیل شاهین می‌گوید، با خروج نیروهای خارجی از افغانستان که آن‌ها هر چه زودتر خواهان عملی شدن آن اند یک حکومت همه شمول افغانی تشکیل خواهد شد که در آن به تمام اقشار جامعه فرصت داده می‌شود.

از سهیل شاهین پرسیدم که با خروج نیروهای خارجی از افغانستان حکومت آینده کشور چگونه خواهد بود، او گفت:

"بدون شک که این نظام به مشوره تشکیل خواهد شد اما امارت اسلامی قربانی داده و از طرف همه افغان‌ها جهاد کرده‌است."

او این را رد کرد که گروه طالبان خواهان منحل ساختن اردوی افغانستان است بلکه گفت که در اردو اصلاحات آورده خواهد شد.

این‌که در صورت توافق با امریکا، دستآوردهای ۱۸ ساله در بخش‌هایتعلیم و تربیه، رسانه‌ها و حقوق زنان با چه سرنوشت روبرو خواهند شد، آقای شاهین گفت:

"ما تمام حقوق را به زنان خواهیم داد که اسلام جایز دانسته اگر در بخش تعلیم است یا کار کردن و یا دیگر حقوق اما باید بر اساس احکام اسلامی و عنعنات افغانی عملی شوند."

با آن که سهیل شاهین سخنگوی هیئت مذاکره کننده دفتر طالبان در قطر تأکید می‌کند که این گروه از اشتباهات گذشته‌شان آموخته است و به هیچ صورت آنرا تکرار نخواهد کرد، اماپیشرفت در گفتگوهای صلح و احتمال برگشت گروه طالبان در قدرت، نگرانی‌ها را در میان شماری از مردم برانگیخته است.

گزارش: فرشته نگاه

مرتبط

XS
SM
MD
LG