لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۱۵

آیا نشست مسکو می‌تواند در پروسه صلح افغانستان مؤثر واقع شود؟


قصر کرملین روسیه
قصر کرملین روسیه

در این مورد که کنفرانس مسکو در رابطه با افغانستان تا چه حد می‌تواند برای صلح این کشور مفید واقع شود، نظریات مختلف وجود دارد.

وزارت خارجه روسیه گفته است این کنفرانس در روزهای پنجم و ششم ماه فبروری برگزار خواهد شد.

تنظیم کنندگان کنفرانس در یک اعلامیه روز جمعه گفتند که هدف آن‌ها کمک به طرف‌های درگیر افغان می‌باشد تا اختلافات را در موقف‌های خود کم کنند و نظریات خود را با افغانانی که در مسکو مستقر اند، شریک بسازند.

یک تعداد افغان‌های شناخته در اروپا هم به این کنفرانس دعوت شده‌اند و نمایندگان ایران و پاکستان هم می‌توانند در آن اشتراک کنند.

اعلامیه ترتیب دهندگان این کنفرانس روز جمعه توسط خبرگزاری‌های روسیه نشر شد.

در اعلامیه آمده است که به نظر برگزار کنندگان کنفرانس، مذاکرات مستقیم بین‌الافغانی می‌تواند غلط فهمی‌ها را از بین ببرد و اجلاس مسکو زمینه را برای طرف‌های درگیر مساعد می‌سازد که نزدیک شوند.

نمایندگان طالبان هم به مسکو دعوت شده‌اند.

سخنگوی دفتر طالبان در قطر روز جمعه به رادیو آزادی گفت، یک هیئت آن‌ها به مسکو خواهد رفت.

سهیل شاهین سخنگوی دفتر طالبان در قطر به رادیو آزادی گفت که یک تعداد از متنفذین افغان که در حکومت شامل نیستند، ولی در جامعه مؤثر می‌باشند در مسکو جمع می‌شوند.

آرشیف، دفتر طالبان در قطر
آرشیف، دفتر طالبان در قطر

به گفته وی، طالبان برای صحبت با افغان‌های دیگر آماده می‌باشند:

"در مسکو یک اجلاس بزرگ افغان‌ها خواهد بود که ما هم یک هیئت بزرگ را خواهیم فرستاد و صحبت می‌کنیم که چگونه می‌توانیم صلح دایمی را در افغانستان حاکم بسازیم."

اما طالبان تا حال به صحبت با حکومت افغانستان آمادگی نشان نداده‌اند و وزارت خارجه افغانستان روز گذشته به صدای امریکا گفت که از سوی حکومت کدام هیئتی در اجلاس مسکو سهم نخواهد داشت.

یک مقام مهم حکومت سابق امریکا می‌گوید، اجلاس مسکو برای برگزاری مذاکرات مستقیم بین حکومت افغانستان و طالبان آنقدر کمک کرده نمی‌تواند.

جیمز دابینز نماینده خاص حکومت بارک اوباما رئیس جمهور سابق امریکا برای افغانستان و پاکستان روز جمعه به رادیو آزادی گفت:

"روسیه می‌خواهد که در این مسئله دخیل باشد. روسیه تلاش می‌کند که یک نقشی را بازی کند و می‌خواهد بحیث یک قدرت جهانی مطرح باشد ولی به نظر من روسیه کدام تأثیر بزرگ نخواهد داشت."

مذاکرات مسکو در یک زمانی برگزار می‌شود که در ۲۵ فبروری قرار استزلمی خلیل‌زاد نماینده خاص امریکا برای صلح افغانستان بار دیگر با نمایندگان دفتر سیاسی طالبان در قطر ملاقات کند.

خلیل‌زاد روز ۳۱ جنوری در تویتر خود نوشت که مذاکرات مستقیم بین حکومت افغانستان و طالبان برای صلح این کشور اهمیت حیاتی دارد و کار در این رابطه پیش می‌رود. او افزود که برای این مذاکرات مستقیم و اعلان آتش‌بس باید بیشتر کار شود.

مرتبط

XS
SM
MD
LG