جامی: روسیه سعی دارد قوای امریکا در افغانستان با شکست روبرو شود

آرشیف، شماری از نیروهای دریایی امریکا در ولایت کندهار

یک عضو ولسی جرگۀ افغانستان می‌گوید، روسیه می‌خواهد تلاش‌های ایالات متحده در مورد برقراری صلح در افغانستان را با چالش رو به رو کند.

رحیمه جامی عضو کمیسیون امور بین‌المللی ولسی جرگۀ شام شنبه در گفتگو با رادیو آزادی گفت که رقابت مسکو با واشنگتن در افغانستان به دهۀ ۸۰ میلادی بر می‌گردد.

وی افزود:

"دولت روسیه با تمام قدرت می‌خواهد که نیروهای امریکایی در افغانستان هم با عین شکست نیروهای شوروی سابق درین کشور رو به رو شوند. می‌خواهند به جهان بگویند که اگر شما از فاصله‌های دور در افغانستان حضور نظامی و سیاسی دارید، ما که در نزدیکی افغانستان هستیم، نیز نقش اساسی بر سر طالبان داریم. وقتی طالبان با داکتر خلیل‌زاد گفتگو کردند و بر سر برخی از مسایل در مورد صلح به توافق رسیدند، پس چه نیازی بود که خود را به دامن روس بیندازند؟"

قرار است، مسکو به روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه بار دیگر میزبان گفتگوهای صلح در افغانستان باشد.

به اساس گزارش‌ها، قرار است درین نشست، نمایندگان طالبان و نیز برخی از چهره‌های سیاسی از جمله حامد کرزی رئیس جمهور پیشین و عطا محمد نور والی پیشین بلخ و از رهبران جمعیت اسلامی اشتراک کنند.

اما، صبغت احمدی سخنگوی وزارت خارجۀ افغانستان به رادیو آزادی گفته‌است که در نشست آینده به میزبانی مسکو اشتراک نمی‌کنند چونکه به گفتۀ او چنین نشست هایی به روند صلح افغانستان کمک نمی‌کند.

محمد داوود کلکانی یک عضو کمیسیون امور بین‌المللی ولسی جرگۀ افغانستان است.

در گفتگوی تیلیفونی شام شنبه، آقای کلکانی به رادیو آزادی گفت، دولت‌ها که در چنین نشست‌ها اشتراک نکنند، نمی‌توان منتظر نتیجۀ مطلوب بود.

محمد داوود کلکانی یک عضو کمیسیون امور بین‌المللی ولسی جرگۀ افغانستان

وی گفت:

"مسکو می‌خواهد که در قضایای صلح افغانستان نقش داشته باشد. اما اگر این نشست‌ها دولت محور باشند به این معنا که دولت‌های کشورها هم در آن شریک باشند، نتایج مطلوب می‌داشته باشند."

مایکل کوگلمن کارشناس امور آسیای جنوبی در مرکز تحقیقاتی وودرو ویلسن در واشنگتن است.

او در تویترش نوشته است:

"گزارش می‌شود که روسیه به زودی ملاقات‌های را با نمایندگان طالبان و سیاستمداران برجسته افغان که رقبای رئیس جمهور غنی هستند، برگزار کند. او افزوده که اگر این نشست‌ها تأیید شوند، می‌توانند بیانگر چالش دیگری در برابر تلاش‌ها به رهبری ایالات متحده به هدف گفتگو با طالبان باشند."

در ادامه، کوگلمن گفته است، احتمال دارد مسکو از طالبان بخواهد که تقاضاهای ایالات متحده مبنی بر دسترسی به پایگاه‌های نظامی در افغانستان را رد کنند، چیزی که به گفتۀ او مسکو به گونه آشکارا مخالفش است.

سهیل شاهین سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر روز جمعه به رادیو آزادی گفت، یک هیئت این گروه در نشست مسکو اشتراک می‌کند.

به تازگی، زلمی خلیل‌زاد نماینده ویژه ایالات متحده برای صلح افغانستان برای شش روز با نمایندگان طالبان در دوحه قطر گفتگو کرد.

او سپس در کابل گفت که در اصول در مورد یک چارچوب صلح به توافق رسیده‌اند. اما هنوز درین مورد جزئیات بیشتر داده نشده‌است.

قرار است در ادامه تلاش‌های صلح، آقای خلیل‌زاد در ۲۵ ماه فبروری بار دیگر با نماینده‌های طالبان در قطر دیدار کند.

یکی از مسایل، خروج نیروهای بین‌المللی از افغانستان است.

دونالد ترمپ رئیس جمهور ایالات متحده هفته گذشته گفت، اگر به توافق صلح دست یافته شود، نیروهای امریکایی را از افغانستان بیرون خواهد کرد.

اما، سنای ایالات متحده به تازگی در مخالفت با طرح ترمپ گفته‌است که نیروهای ایالات متحده باید در افغانستان و سوریه باقی بمانند.

در حال حاضر، ۱۴ هزار نیروی ایالات متحده در افغانستان حضور دارند که عمدتاً سرگرم آموزش، مشوره و کمک با نیروهای افغان اند.