عبدالله: مدیریت نادرست نشست قطر را لغو کرد

آرشیف، عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه حکومت وحدت ملی افغانستان حین صحبت در یک کنفرانس خبری در کابل. April 02 2019

هرچند نشست قطر میان نماینده‌گان حکومت افغانستان، سیاسیون و طالبان در قطر در زمان معین آن برگزار نشد و در پیوند به برگزار شدن و یا هم نشدن آن چیزی گفته نشده است، اما عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه حکومت وحدت ملی افغانستان روی موجودیت شورای رهبری مصالحه تأکید می‌ورزد.

آقای عبدالله روز دوشنبه «۰۲ ثور ۱۳۹۸» در آغاز نشست شورای وزیران گفت که موجودیت این شورا به تمثیل واحد شدن صدای مردم مانند نشست قطر کمک کرده می‌تواند.

وی گفت:

"این‌که گفتگوهای رو در رو و یا هم مذاکرات مانند نشست قطر که قرار بود صدای برحق و واحد مردم افغانستان در آن تمثیل شود، مشوره‌ای که در این باره با سیاسیون و بزرگان داشتیم، من بدین باور استم که موجودیت شورای رهبری مصالحه در این بخش بسیار مفید تمام شده می‌تواند و با ما کمک می‌کند."

آقای عبدالله تأکید می‌ورزد که حکومت افغانستان به تلاش‌هایش در پیوند به مذاکرات صلح با طالبان ادامه می‌دهد.

آقای عبدالله عبدالله مدیریت نادرست را علت لغو شدن نشست قطر می‌خواند، اما در این باره جزئیات بیشتر نداد.

شورای رهبری مصالحه از بهر آمادگی‌های نماینده‌گان حکومت برای اشتراک در نشست قطر و مشوره‌دهی، از سوی حکومت افغانستان ایجاد شد، اما نشست قطر که قرار بود در نوزدهم ماه روان میلادی برگزار و تا ۲۱ همین ماه در شهر دوحه ادامه یابد، ظاهراً از بهر اختلاف‌ها بر سر فهرست پیشنهاد شدۀ اعضای اشتراک کننده حکومت و چگونگی موقف هیئت حکومت افغانستان، لغو و یا هم به تأخیر افتاده‌است.

برگزار نشدن نشست قطر در زمان مشخص آن واکنش‌های داخلی و بیرونی را به همراه داشته است.

به تازه‌گی وزارت خارجه امریکا با پخش اعلامیه‌ای گفته است که مایک پامپیو در تماس تیلیفونی با رئیس جمهور غنی برگزار نشدن نشست قطر را تأسف‌بار خوانده‌است.

در اعلامیه نگاشته شده است، پامپیو و غنی پذیرفته اند که نشست قطر فرصت خوب برای پیشرفت صلح افغانستان است.

وزارت خارجه امریکا تمامی جناح‌ها را تشویق کرده است تا با استفاده از فُرصت برای اشتراک در این نشست به تفاهم برسند تا از بهر یک دیالوگ افغانی به زودی چنین نشست همه شمول برگزار گردد.

از سوی دیگر، ضمیر کابلوف نماینده ویژه روسیه برای افغانستان نیز در پیوند به لغو شدن نشست قطر اظهار تأسف کرده، اما او این را نیز گفته است که دانستن این دشوار است که آیا این نشست لغو شده و یا به تعویق افتاده است.

با این وصف، سهیل شاهین سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر به آژانس خبری فرانسه گفته است که گفتگوهای مرحله پیشرو با مقام‌های امریکایی، روی تقسیم اوقات بیرون شدن نیروهای آن کشور از افغانستان متمرکز خواهد بود، اما در باره زمان دقیق برگزاری این نشست چیزی نگفته است.

حال شماری از کارشناسان سیاسی می‌گویند، این‌که نشست قطر در کوتاه زمان برگزار گردد، دشوار است.

آرشیف، وحید مژده کارسناس سیاسی حین صحبت با رادیو آزادی در کابل. 04Apr2011

وحید مژده یکی از این کارشناسان می‌گوید:

"این‌که رئیس جمهور اراده دارد تا جرگه مشورتی صلح را در افغانستان برگزار کند و این‌که ماه مبارک رمضان نیز نزدیک است، فکر نکنم که این امکانات موجود باشد که ما نشستی را در کوتاه زمان داشته باشیم."

قرار است لویه جرگه مشورتی صلح در نهم ماه ثور برگزار گردد، این جرگه که از سوی شورای عالی صلح رهبری می‌شود، بیشتر اعضای شورای رهبری مصالحه نیز در آن اشتراک می‌ورزند، شورای که به‌گفته آقای عبدالله عبدالله موجودیت آن به تمثیل شدن صدای واحد مردم افغانستان کمک می‌کند.

گزارش: نظیفه محبوبی