عبدالله عبدالله دیالوگ بین‌الافغانی صلح در قطر را مؤثر خواند

عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه حکومت افغانستان

رئیس اجرائیه حکومت افغانستان دیالوگ بین‌الافغانی صلح در قطر را مؤثر می‌داند.

عبدالله عبدالله روز دوشنبه ۱۷ سرطان این سخنان را قبل از آغاز نشست شورای وزیران در کابل بیان کرد.

در حالی‌که دومین روز دیالوگ بین‌الاافغانی صلح در دوحه ادامه دارد رئیس اجرائیه حکومت افغانستان ابراز امیدواری می‌کند که این نشست زمینه گفتگوهای بین‌الافغانی حکومت با طالبان را فراهم نماید.

عبدالله عبدالله روز دوشنبه پیش از آغاز جلسه شورای وزیران در صحبت با خبرنگاران این نشست را مفید عنوان کرد.

وی گفت: "البته توقع اینست که این نشست منجر به مذاکرات مستقیم بین دو طرف به شمول دولت افغانستان شود و نتیجه آن انشاالله رسیدن به صلح باشد."

نماینده های گروه طالبان در مذاکرات قطر

از سوی هم یک منبع از داخل این گفتگوها در صحبت با رادیو آزادی گفت، نمایندگان طالبان در این گفتگوها بر خلاف توافق قبلی از موقف شخصی‌شان صحبت نمی‌کنند.

بر اساس سخنان این منبع، شیر محمد عباس ستانکزی یکی از اعضای دفتر گروه طالبان در دوحه ۱۷ دقیقه پالیسی‌های گروه طالبان را به عنوان یک دولت تشریح کرده که با واکنش برخی اعضای هیئت افغانستان روبرو شده‌است.

این منبع می‌گوید، از روحیه نمایندگان امریکا و طالبان معلوم می‌شود که با هم به توافق رسیده‌اند و ممکن موارد کوچک اختلافی باقی مانده باشد که به گفته این منبع، اشتراک کنندگان نشست دوحه از جزئیات توافق میان امریکا و طالبان بی‌خبر اند.

در عین حال عطاالرحمن سلیم معاون شورای عالی صلح و یکی از اشتراک کننده‌های این نشست به رادیو آزادی گفت، انتظار اعلام آتش‌بس از سوی طالبان یک توقع واهی خواهد بود چون نمایندگان این گروه هیچ نوع آمادگی برای اعلام آتش‌بس از خود نشان نمی‌دهند.

با این‌همه سید اکبر آغا یکی از مقام‌های پیشین طالبان و رئیس شورای راه نجات افغانستان در صحبت با رادیو آزادی گفت، اگر نشست بین‌الافغانی دوحه پس از دور هفتم مذاکرات صلح میان نماینده‌های امریکا و طالبان برگزار می‌شد، موثریت آن بیشتر می‌بود.

وی افزود: "به باور من این نشست در وقت مناسب برگزار نشده‌است زیرا تاکنون میان خلیل‌زاد و طالبان یک فیصله قاطع نشده بهتر این بود که این نشست پس از فیصله خلیل‌زاد و طالبان صورت می‌گرفت البته این دیالوگ زمانی که وقفه در دور هفتم گفتگوها آغاز شد که این مسئله اهمیت نشست بین‌الاافغانی را نیز کم ساخته است."

نشست بین‌الافغانی قطر به میزبانی جرمنی که روز گذشته آغاز شد برای دو روز ادامه خواهد داشت و اشتراک کنند‌گان این نشست از آدرس‌های شخصی در مورد روند صلح افغانستان ابراز نظر می‌کنند.

در این نشست ۱۷ تن از نماینده‌های طالبان و هیئت ۵۳ نفری از کابل که شامل مقام‌های حکومتی، اعضای شورای ملی، سیاسیون، جامعه مدنی، رسانه‌ها و زنان می‌باشند، شرکت کرده‌اند.