ترمپ بار دیگر به گروه طالبان هشدار داد

دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا به مناسبت حملات تروریستی یازدهم سپتمبر ۲۰۰۱ بار دیگر به گروه طالبان هشدار داد

دونالد ترمپ پس از این‌‎که چند روز پیش گفت‌وگو با گروه طالبان را متوقف کرد، دیروز (چهارشنبه، ۲۰ سنبله) گفت که حملات علیه این گروه در افغانستان شدت یافته و ادامه خواهد داشت.

امریکا در پی حملات تروریستی یازدهم سپتمبر سال ۲۰۰۱ به رژیم طالبان در افغانستان، که به اسامه بن‌لادن، طراح این حملات، پناه داده بود، حمله کرد و طولانی‌ترین جنگ خارجی امریکا هنوز هم در افغانستان ادامه دارد.

اصابت یک طیارۀ ربوده شده و برخورد آن به دومین برج مرکز تجارت جهانی در یازدهم سپتامبر ۲۰۰۱

رئیس جمهور امریکا به مناسبت سال‌روز حملات تروریستی یازدهم سپتمبر بر این کشور گفت کرد که عملیات نظامی اردوی امریکا علیه شورشیان طالبان در افغانستان به گونۀ بی‌سابقه شدت یافته و ادامه دارد.

دونالد ترمپ چند روز پیش دیدار رهبران سیاسی گروه طالبان از واشنگتن را لغو و گفت‌وگو با آن‌ها را متوقف کرد.

آقای ترمپ روز دوشنبه (هژدهم سنبله) به خبرنگاران گفته بود: "تا جایی‌که مربوط من می‌شود، گفت‌وگوهای صلح منتفی است."

او افزود بود که طالبان فکر کردند با حمله روز پنجشنبه گذشته خود را در موضع بهتری در گفت‌وگوها قرار می دهند. رئیس جمهوری امریکا با اشاره به کشته شدن یک سرباز امریکایی و ۱۱ غیرنظامی در این انفجار انتحاری در محله شش‌درک کابل، گفت:"[طالبان] این کار را با نمی توانند. طوری که من می‌دانم، گفت‌وگوها منتفی است."

دونالد ترمپ به دنبالۀ آن گفته هایش در صفحۀ توییترش نوشته بود که در چهار روز اخیر، "دشمن" را محکم‌تر از هر زمانی در ده سال گذشته در افغانستان کوبیده است.

ترمپ: گفت‌وگو ها با طالبان منتفی است​

به دنبالۀ این گفته‌ها رئیس جمهور امریکا در سخنرانی دیروز خود به مناسبت هجدهمین سال‌روز حملات تروریستی یازدهم سپتمبر بر این کشور، که در نتیجۀ آن بیش از سه هزار نفر کشته شدند، گفت که نیروهای امریکایی در چهار روز اخیر چنان ضربات محکمی بر پیکر دشمنان امریکا در افغانستان وارد کرده که نظیر آن در ده سال گذشته دیده نشده و این حملات ادامه خواهد داشت.

دونالد ترمپ گفت که دستور این حملات بعد از آن داده شد که او گفت‌وگوی صلح با طالبان را در واکنش به حمله هفتۀ گذشتۀ آن‌ها در کابل، که منجر به کشته شدن ۱۲ نفر به شمول یک سرباز امریکا شد، لغو کرد.

او گفت که طالبان فکر می‌کردند که با این حمله قدرت خود را نشان دهند ولی در واقع ضعف خود را به نمایش گذاشتند.

دونالد ترمپ

ماهیت این حملات علیه طالبان که رئیس جمهور ترمپ به آن اشاره می‌کند هنوز روشن نیست، ولی در روزهای اخیر خبرنگاران رادیو آزادی از حملات هوایی نیروهای ائتلاف به رهبری امریکا در ولایت‌های میدان وردک، ارزگان و پکتیا گزارش دادند و جنگ میان نیروهای دولتی و شورشیان طالبان در ولایت‌های شمال‌شرق کشور شدت یافته است.

رئیس جمهور امریکا روز دوشنبۀ گذشته هم گفته بود که در چهار روز اخیر چنان ضرباتی محکم به "دشمن" در افغانستان وارد شده که در ده سال گذشته وارد نشده بود.

این گفته های ترمپ را مقامات حکومتی افغانستان نیز تأیید کردند.

صدیق صدیقی، سخنگوی محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان روز سه‌شنبه به رادیو آزادی گفت که در مناطق گوناگون این کشور تلفات سنگینی به طالبان وارد شده و حتی شماری از چهره‌های مهم این گروه نیز کشته شده‌اند.

صدیق صدیقی، سخنگوی محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان

مهر تأیید حکومت افغانستان بر اظهارات دونالد ترمپ

امریکا در پی حملات تروریستی یازدهم سپتمبر به افغانستان حمله کرد تا رژیم طالبان را که به طراح این حملات، اسامه بن‌لادن، پناه داده بود سرنگون کند.

رئیس جمهوری امریکا در سخنرانی دیروز خود در مقر وزارت دفاع هشدار داد که اگر شبه‌نظامیان طالبان بار دیگر قصد حمله به امریکا داشته باشند، با چنان قدرتی روبه‌رو خواهند شد که مانند آن‌را هرگز ندیده‌اند.

او گفت: "اگر به هر دلیلی آن‌ها به کشور ما دو باره روآورند، ما دنبال آن‌ها به هر جای دنیا که باشند، خواهیم رفت و از چنان قدرتی استفاده خواهیم کرد که ایالات متحدۀ امریکا قبلاً هرگز استفاده نکرده است – و من حتٰی از نیروی اتمی سخن نمی‌گویم‌. آن‌ها چیزی را که به آن روبه‌رو خواهند شد هرگز ندیده‌اند."

در کنار این دونالد ترمپ در دربارۀ مبارزه با تروریزم، فرمان مهم دیگری هم صادر کرد. او در یک فرمان وضع تحریم‌ها بر افراد و گروه‌های مظنون به فعالیت‌های و حامیان آن‌ها را برای دولت امریکا ساده‌تر کرد.

ترمپ دربارۀ مبارزه با تروریزم ‘فرمان مهمی’ صادر کرد

حکومت افغانستان هم در اعلامیه‌ خود به مناسبت سال‌روز حملات تروریستی یازدهم سپتمبر بر امریکا گفت که این حملات "نقطه عطفی" در تاریخ بشریت و به‌خصوص در تاریخ امریکا محسوب می‌شود.

اعلامیه از قول محمداشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان نوشت که دولت این کشور به عنوان عضو مسئول خانوادۀ جامعه جهانی مراتب تسلیت و همدردی خود را به بازماندگان قربانیان این حملات، به ملت و دولت امریکا ابراز می‌دارد.

محمداشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان

شمار سربازان امریکایی در افغانستان که در سال ۲۰۱۰ حدود صد هزار بود، اکنون به ۱۴هزار کاهش یافته است.