هیئت مذاکره‌کنندۀ طالبان برای گفت‌وگو به مسکو رفته است

آرشیف، هیئت مذاکره‌کنندۀ طالبان در قطر

یک هیئت مذاکره‌کننده‌های دفتر سیاسی طالبان در قطر برای گفت‌وگو با مقام‌های روسیه به مسکو رفته است.

خبرگزاری تاس روسیه به نقل از سهیل شاهین، سخنگوی دفتر طالبان در قطر گزارش داده است، این هیئت طالبان دیروز سیزدهم سپتمبر در مسکو با ضمیر کابلوف، نمایندۀ ویژۀ روسیه برای افغانستان ملاقات کرد.

تاس از شاهین نقل قول کرده است که این ملاقات روی تحولات اخیر مرتبط به روند صلح افغانستان متمرکز بود.

این در حالی است که چند روز پیش از این، دونالد ترمپ، رئیس جمهور ایالات متحده در نهم ماه سپتمبر گفت‌وگو با گروه طالبان را منتفی اعلام کرد.

او پس از این‌‎که چند روز پیش گفت‌وگو با گروه طالبان را متوقف کرد، (چهارشنبه، ۲۰ سنبله) گفت که حملات علیه این گروه در افغانستان شدت یافته و ادامه خواهد داشت.

رئیس جمهور امریکا به مناسبت سال‌روز حملات تروریستی یازدهم سپتمبر بر این کشور گفت کرد که عملیات نظامی اردوی امریکا علیه شورشیان طالبان در افغانستان به گونۀ بی‌سابقه شدت یافته و ادامه دارد.

دونالد ترمپ به دنبالۀ آن گفته هایش در صفحۀ توییترش نوشته بود که در چهار روز اخیر، "دشمن" را محکم‌تر از هر زمانی در ده سال گذشته در افغانستان کوبیده است.

او همچنان گفته بود، حملات بالای طالبان تشدید یافته و ادامه خواهد یافت.

ترمپ بار دیگر به گروه طالبان هشدار داد

افزون بر این رادیو اروپای آزاد به گونۀ مستقل حضور هیئت طالبان در مسکو در سیزدهم سپتمبر را تأیید کرده است.

آژانس اسلامی افغان گزارش داده است که شیر محمد عباس ستانکزی، مسئول هیئت گفت‌وگو کنندۀ طالبان در قطر، در رأس هیئتی قرار دارد که سرگرم دیدار از مسکو است.

شیر محمد عباس ستانکزی، مسئول هیئت گفت‌وگو کنندۀ طالبان در قطر

در گزارش آمده است، سهیل شاهین و قاری دین محمد حنیف نیز در ترکیب این هیئت شامل هستند.

بر اساس گزارش آژانس اسلامی افغان، این هیئت طالبان در مورد سفر احتمالی به چین پس از پایان دیدارش از مسکو غور می‌کند، اما تا هنوز فیصلۀ نهایی در این مورد نشده است.

مسکو در سال روان میلادی میزبان دو دور گفت‌وگو‌ها میان مذاکره‌کننده‌های طالبان و شخصیت‌های برجستۀ سیاسی افغانستان بود.

اعضای دو هیئت افغانستان و طالبان در ۳۰ماه مه ۲۰۱۹ در مذاکرات صلح در مسکو

دیدار تازۀ طالبان از مسکو، نخستین سفر بین‌المللی اعضای دفتر این گروه در قطر از زمان منتفی خوانده شدن گفت‌و‌گو‌های صلح امریکا و طالبان توسط دونالد ترمپ است.

پیش از این ترمپ ملاقات سری با مذاکره کننده‌های طالبان را که قرار بود در کمپ دیوید انجام شود، نیز لغو کرد.

آقای ترمپ روز دوشنبه (هجدهم سنبله) به خبرنگاران گفته بود: "تا جایی‌که مربوط من می‌شود، گفت‌وگوها منتفی است."

او افزوده بود که طالبان فکر کردند با حمله روز پنجشنبه گذشته خود را در موضع بهتری در گفت‌وگوها قرار می دهند. رئیس جمهوری امریکا با اشاره به کشته شدن یک سرباز امریکایی و ۱۱ غیرنظامی در این انفجار انتحاری در محله شش‌درک کابل، گفت:"[طالبان] این کار را با نمی توانند. طوری که من می دانم، گفت‌وگوها منتفی است."

ترمپ: گفت‌وگو ها با طالبان منتفی است

اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان نیز روز جمعه (۲۲ سنبله) گفته بود که گروه طالبان در جریان یک هفته تلفات سنگین را متحمل شده است. او با تأکید افزوده بود که در هفته‌ی که گذشت نزدیک به "دو هزار جنگجوی طالبان" در جنگ با نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان کشته شدند.

غنی:‌ گروه طالبان در یک هفته گذشته تلفات سنگین را متحمل شده‌است

در کنار این کمیتۀ روابط خارجی مجلس نماینده‌گان ایالات متحده در نوزدهم ماه جاری میلادی زلمی خلیلزاد نمایندۀ ویژۀ وزارت خارجۀ امریکا برای صلح افغانستان را احضار می‌کند تا در مورد لغو گفت‌و‌گو‌های صلح به نماینده‌گان وضاحت بدهد.

چرا مجلس نمایندگان امریکا اقدام به احضار خلیلزاد کرده است؟