نهادهای انتخاباتی درباره بازشماری آرا، سخنان ضد‌و‌نقیض گفته‌اند

آرشیف

اظهارات ضد‌ونقیض مسئولان کمیسیون‌های انتخاباتی بر سر ارائۀ اطلاعاتی که بر بنیاد آن برنامه عملیاتی تهیه خواهد شد، جنجال تازه بین این کمیسیون‌ها پدید آورده.

براساس قانون، کمیسیون شکایات انتخاباتی باید جزئیات تصمیم‌گیری خود درباره شکایات انتخاباتی را در اختیار کمیسیون انتخابات قرار دهد تا این کمیسیون براساس آن عمل کند.

حالا تناقض‌گویی بین مسئولان این دو نهاد این سوال را مطرح کرده که آیا کمیسیون شکایات این اطلاعات را در اختیار کمیسیون انتخابات قرار داده یا نه؟

چمن‌شاه اعتمادی، رئیس دارالانشاء کمیسیون شکایات انتخاباتی روز شنبه به رادیوی آزادی گفت که اطلاعات محلات رای‌دهی نیازمند بازشماری را چهارشنبۀ هفتۀ گذشته به کمیسیون مستقل انتخابات فرستاده شده.

او افزود: "معلومات محلاتی را که بازشماری می‌شوند، ما به روز چهارشنبۀ گذشته به کمیسیون انتخابات فرستادیم. ما منتظر آمادگی‌های کمیسیون انتخابات هستیم که چه زمانی روند بازشماری را آغاز می‌کند تا ما نظارت کنیم."

آقای اعتمادی می‌گوید هر قدر که این روند به تعویق بیفتد، اعلام نتایج نهایی انتخابات هم به تعویق می‌افتد.

اما قطب‌الدین رویدار، عضو کمیسیون شکایات انتخابات در پیامی که به رادیوی آزادی فرستاده، می‌گوید که این معلومات تا به حال کمیسیون مستقل انتخابات فرستاده نشده است.

قطب‌الدین رویدار، عضو کمیسیون شکایات انتخابات

او می‌افزاید: "ما تا به حال گزارش‌های تفصیلی محلات را از ولایت‌ها به دست نیاورده‌ایم. زمانی که این گزارش را دریافت کنیم، امروز و یا فردا آن را به کمیسیون انتخابات می‌فرستیم."

روند بررسی شکایت‌ها در ولایت‌ها به روز دوشنبۀ هفتۀ گذشته به پایان رسید و پس از آن روند استناف‌خواهی آغاز شد.

مسئولان کمیسیون شکایات انتخاباتی می‌گویند که تا به حال ۲۲۰۰ پروندۀ استناف‌خواهی در این کمیسیون به ثبت رسیده و این روند تا پایان امروز شنبه به پایان می‌رسد.

بر بنیاد تصمیم این کمیسیون، باید آرای ۵۳۷۸ محل در ۲۱ ولایت از سوی کمیسیون مستقل انتخابات بازشماری شود.

اما کمیسیون مستقل انتخابات می‌گوید این کمیسیون زمانی اقدام خواهد کرد که برنامه عملیاتی با این کمیسیون در میان گذاشته شود.

حبیب‌الرحمان ننگ، رئیس دارالانشاء این کمیسیون روز شنبه به رادیوی آزادی گفت که تا به حال هیچ گونه اطلاعاتی به این کمیسیون فرستاده نشده است.

او افزود: "ما خواستار معلومات تهیۀ برنامه عملیاتی هستیم. این برنامه زمانی تهیه می‌شود که آنان معلومات را با ما شریک سازند. زمانی که این معلومات به ما برسد، ممکن یک روز را در بر گیرد تا این پلان تهیه شود."

به گفتۀ آقای ننگ، تا به حال نه اطلاعات مرکز و نه هم ولایت‌ها با آنان در میان گذاشته نشده است.

بنیاد انتخابات آزاد و عادلانۀ افغانستان (فیفا) می‌گوید نیاز است که میان کمیسیون‌های انتخاباتی هماهنگی لازم به میان آید تا روند بازشماری آرای محلات مشکوک به زودترین فرصت آغاز شود.