ایران: جعبۀ سیاه طیاره اوکراینی را به‌هیچ کشوری نمی‌سپاریم

ایران می‌گوید جعبۀ سیاه طیاره اوکراینی را به‌هیچ کشوری نمی‌سپارد.

مقام‌های ایران می‌گویند جعبۀ سیاه طیارۀ مسافر بری اوکراین که ماه گذشته در نزدیکی تهران سقوط کرد تخریب شده و آن‌را به هیچ کشوری نخواهند سپرد.

رسانه‌های ایران این مطلب را روز چهارشنبه از قول محمد جواد ظریف وزیرخارجه و امیر حاتمی وزیر دفاع این کشور گزارش داده اند.

طیاره خطوط هوایی اوکراین به‌تاریخ هشتم ماه جنوری گذشته بعد از پروازاز میدان هوایی بین‌المللی تهران ازسوی نیروهای سپاه پاسداران ساقط شد.

جبعه سیاه طیارۀ ساقط‌شدۀ اوکراینی در تهران

همه ۱۷۶ سرنشین طیاره ازجمله ۸۲ تن از ایران و ۶۳ نفر از کانادا‌یی‌های ایرانی‌الاصل، جان باختند. دیگر مسافران این طیاره از افغانستان، اوکراین، بریتانیا و کشورهای دیگر بودند.

ایران چند روز پس از حادثه پذیرفت که این طیاره توسط نیروهای دافع هوای این کشور به‌گونۀ اشتباه ساقط شده است.

اوکراین و کشورهای دیگر که اتباع شان در این حادثه جان باختند خواستار تحقیقات همه‌جانبه و مستقل در این مورد شدند.

جستن ترودو صدراعظم کانادا هفتۀ گذشته گفت که در گفتگو با محمد جواد ظریف وزیرخارجۀ ایران تاکید کرده است که در مورد هدف قرار دادن و سقوط این طیاره باید تحقیقات همه‌جانبه و مستقل صورت گیرد.

جستن ترودو صدراعظم کانادا با محمد جواد ظریف وزیرخارجۀ ایران

ایران چهار ساعت قبل از ساقط شدن طیاره اوکراینی، بر پایگاه‌های اردوی امریکا در عراق حملات راکتی انجام داده بود و اردوی ایران هنگام ساقط شدن طیاره درحالت آماده باش قرار داشت.

حملات راکتی ایران برای انتقام از کشته شدن جنرال قاسم سلیمانی صورت گرفت. او که فرمانده سپاه قدس ایران بود، چند روز پیش از این حملات راکتی، توسط نیروهای امریکا در نزدیکی میدان هوایی بغداد کشته شده بود.

رسانه‌های ایران گزارش می‌دهند که وزیرخارجه محمد جواد ظریف گفته است که این کشور حق دارد که معلومات جعبه سیاه را خود بررسی کند.

او گفته است که ایران این جعبه را که همۀ معلومات پرواز درآن ثبت می‌شود برای بررسی و تجزیه هرگز به‌کدام کشوری نخواهد سپرد.

اما آقای ظریف این راه هم گفته که ایران با کشورهای دیگر درمورد تماس است و به‌خصوص با اوکراین درمورد چگونگی بررسی این واقعه گفتگو دارد.

از سوی دیگر امیر حاتمی وزیردفاع ایران گفته که جعبه سیاه طیاره بسیار آسیب دیده و از کارشناسان این وزارت خواسته شده تا در ترمیم آن همکاری کنند.

امیر حاتمی وزیردفاع ایران

وزیر دفاع، امیر حاتمی گفته است که ماشین ثبت معلومات جبعه سیاه بسیار زیان دیده است، از کارشناسان خواهش می‌کنیم تا در ترمیم این ماشین با ما همکاری کنند.