لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۱۲

وزیر خارجه اوکراین: ایران باید جعبه سیاه را به کیف بسپارد


جعبه سیاه طیاره مسافربری اوکراین که از سوی سپاه پاسداران ایران سقوط داده شد.
جعبه سیاه طیاره مسافربری اوکراین که از سوی سپاه پاسداران ایران سقوط داده شد.

وزیر خارجه اوکراین روز دوشنبه (۲۰ جنوری) دسترسی به جعبۀ سیاه طیاره اوکراینی را حق این کشور دانست و گفت که باید به کیف سپرده شود.

وادیم پریستایکو هم‌چنان گفت هنگامی که جعبه سیاه طیاره سرنگون شدۀ اوکراین در اختیار آن‌ها قرار گیرد، نشان خواهد داد که ایران تا چه حد به تحقیق بی‌طرفانه متعهد بوده‌است.

به‌گفتۀ وزیر خارجه اوکراین، کشورش در هر حدی حق تحقیق در مورد سقوط طیاره‌اش در تهران را دارد.

وزیر خارجه اوکراین گفت، بر اساس توافق‌ها و بر بنیاد کنوانسیون بین‌المللی هوانوردی ملکی، تحقیق وظیفۀ کشوری است که سانحه در آن‌جا رخ داده‌است. اگر ظرفیت‌های تخنیکی برای تحقیق در آن کشور وجود نداشته باشد، باید از سایر کشورها کمک خواسته شود.

وادیم پریستایکو وزیر خارجه اوکراین
وادیم پریستایکو وزیر خارجه اوکراین

او افزود: "ما که بیشترین آسیب را در این سانحه متحمل شده‌ایم، درخواست می‌کنیم که جعبه سیاه طیاره برای ما سپرده شود. این جعبه مربوط ما می‌شود و از شرکت ماست. حق ما در هر حد است."

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران پرواز شماره ۷۵۲ شرکت هوایی بین‌المللی اوکراین را صبح چهارشنبه (۸ جنوری)، لحظاتی پس از پرواز از میدان هوایی امام خمینی در تهران سرنگون کرد.

همۀ ۱۷۶ سرنشین و عملۀ پرواز در سانحه کشته شدند. ۱۳ تن از سرنشینان طیاره، شهروندان افغانستان بودند.

یک هیئت از ایران تحت رهبری محمد اسلامی وزیر راه و شهر سازی این کشور روز دوشنبه به اوکراین رسید.

وزیر خارجۀ اوکراین می‌گوید، ایران به هدف عذرخواهی، هیئتش را به کیف فرستاده است.

محمد اسلامی دوشنبه در جریان این سفر با ولادیمیر زلنسکی رئیس جمهور و سایر مقام‌های اوکراین دیدار کرد.

انتظار می‌رود یک هیئت از متخصصان ایرانی هم به اوکراین برسد تا ظرفیت‌های این کشور را برای تحقیق روی جعبۀ سیاه طیاره بررسی کند.

حکومت ایران سرنگون ساختن طیاره اوکراینی را یک "اشتباه انسانی" خواند و گفت، طیاره به‌طور غیر عمدی هدف یک راکت سپاه پاسداران قرار گرفت.

این رویداد واکنش‌های تندی را در ایران و چندین کشور جهان به همراه داشت. برای روزها، محصلان در ایران در اعتراض به سانحۀ حدود دو هفته پیش، به جاده‌ها سرازیر شدند و علیه رژیم ایران شعار سر دادند.

مرتبط

XS
SM
MD
LG