مایک پامپئو:‌ فعالیت‌های ایران در افغانستان را از نزدیک زیر نظر داریم

مایک پامپئو وزیر خارجه ایالات متحده امریکا

مقام‌های بلند پایۀ ایالات متحده و ناتو یک روز پیش از امضای موافقت‌نامۀ امریکا و طالبان گفتند که در روزهای اخیر گواه کاهش قابل ملاحطۀ خشونت در افغانستان بوده اند.

مایک پامپئو، وزیر خارجه ایالات متحده در این باره به روز جمعه هنگام صحبت در نشست کمیتۀ امور خارجی مجلس نمایندگان ایالات متحده امریکا اشاره کرد.

پامپئو در ادامه از تلاش‌های ایران در افغانستان سخن زد و گفت که فعالیت‌های ایران را از نزدیک زیر نظر دارند تا تلاش‌های صلح را در افغانستان مختل نسازد.

او گفت: "تاریخچۀ فعالیت ایران در داخل افغانستان وجود دارد تا به عنوان یک تخریبگر عمل کند. ما در شش روز گذشته کاهش چشم‌­گیر خشونت را در افغانستان شاهد بودیم و از نزدیک این را زیر نظر داریم که آیا جمهوری اسلامی ایران به اقدام‌های بیشتر فعال برای تضعیف تلاش‌های امریکا در بخش صلح و آشتی در افغانستان متوسل می‌شود یا نه."

این دیپلومات ارشد ایالات متحده در بارۀ فعالیت‌های ایران در افغانستان جزئیات نداد اما در گذشته مقام‌های امریکایی، ایران را به حمایت از طالبان متهم کرده بودند، اتهامی که تهران رد کرده است.

مرحلۀ کاهش یک هفته‌ای خشونت در افغانستان نیمۀ شب گذشته به پایان رسید.

در جریان این مرحله، حملات و رویدادهای امنیتی در برخی از ولایت‌های افغانستان رخ‌دادند اما از کدام حملۀ بزرگ گزارش نشده است.

Your browser doesn’t support HTML5

پایان هفته کاهش خشونت‌ها

از سوی دیگر ینس ستولتنبرگ سرمنشی ناتو از آنچه کاهش چشم‌­گیر خشونت در روزهای اخیر در افغانستان خوانده استقبال کرد اما گفت که راه رسیدن به صلح در این کشور طولانی و دشوار است.

ستولتنبرگ که در نشست خبری به روز پنجشنبه در شهر بروکسل صحبت می‌کرد افزود: "یگانه راه برای دستیابی به راه حل صلح آمیز به منازعۀ افغانستان مذاکرات بین‌الافغانی و پروسۀ صلح به رهبری و مالکیت افغان‌ها بوده و این گام بعدی است. راه رسیدن به صلح دراز و دشوار است. موانع وجود خواهد داشت و خطر تخریبگرها همیش موجود است. اما ما و مردم افغانستان به صلح متعهدیم و به حمایت خود ادامه می‌دهیم."

این در حالیست که انتظار می‌رود موافقت‌نامه میان امریکا و طالبان امروز شنبه (۱۰ حوت) در دوحه پایتخت قطر امضا شود.

گفت‌وگوهای زلمی خلیل­زاد نماینده ویژۀ امریکا برای صلح افغانستان و نمایندگان گروه طالبان در راستای دستیابی به یک توافق، بیش از یک سال طول کشید.

ینس ستولتنبرگ سرمنشی ناتو

ستولتنبرگ گفت که امضای این موافقت‌نامه، گام نخست و مهم در زمینۀ برقراری صلح پایدار در افغانستان خواهد بود.

آغاز گفت‌وگوی رسمی بین‌الافغانی بخشی از توافق امریکا و طالبان خوانده می‌شود.

انتظار می‌رود این گفت‌وگو در دهم ماه مارچ آغاز شود.

همچنین انتظار می‌رود وزیر دفاع ایالات متحده و سرمنشی ناتو امروز شنبه وارد کابل شوند.

مقام‌های افغان می‌گویند که در جریان سفر مارک اسپر و ینس ستولتنبرگ به کابل، بیانیۀ مشترک از سوی آن‌ها در بارۀ ادامه تعهد جامعه جهانی با حکومت افغانستان صادر خواهد شد.