لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۲۹

'تصمیم رهایی زندانیان طالبان بر مبنای منافع ملی اتخاذ خواهد شد'


شماری از زندانیان گروه طالبان حین مصاحبه با اسوشیتد پرس در زندان پلچرخی کابل.
شماری از زندانیان گروه طالبان حین مصاحبه با اسوشیتد پرس در زندان پلچرخی کابل.

همزمان با گزارش‌ها در بارۀ سفر یک هیئت حکومت افغانستان به دوحۀ قطر، وزارت دولت در امور صلح افغانستان می‌گوید که در مورد رهایی زندانیان طالبان بر مبنای منافع ملی این کشور تصمیم گرفته خواهد شد.

ناجیه انوری سخنگوی این وزارت در پیامی که پس از چاشت روز پنجشنبه (۸ حوت) در حساب تویترش نشر کرده گفت که رهایی زندانیان طالبان به پروسه صلح کمک می‌کند: "رهایی زندانیان طالبان در حیطۀ صلاحیت جمهوری اسلامی افغانستان است و در این باره هر تصمیم که از سوی دولت گرفته می‌شود بر اساس منافع ملی بوده و ممد روند صلح است."

ناجیه انوری سخنگوی وزارت دولت در امور صلح
ناجیه انوری سخنگوی وزارت دولت در امور صلح

بانو انوری در این مورد جزئیات بیشتر نداده است.

در همین حال خبرگزاری فرانسه به نقل از جاوید فیصل سخنگوی شورای امنیت ملی افغانستان گزارش داده که حکومت این کشور به درخواست طالبان و شرکای بین‌المللی افغانستان، هیئت شش عضوی را به دوحه پایتخت قطر اعزام می‌کند.

به گفته فیصل، این هیئت مذاکره کننده نیست و برای ایجاد تماس‌های مقدماتی با طالبان توظیف شده است.

به اساس خبری که در حساب رسمی تویتر تلویزیون ملی افغانستان نشر شده است، ذکیه عادلی معین وزارت عدلیه، عبدالخالق بالاکرزی معین وزارت دولت در امور صلح، امین‌الدین مظفری معین وزارت حج و اوقات و نمایندگان وزارت خارجه و شورای امنیت ملی و مسئول تنظیم محابس افغانستان اعضای این هیئت هستند.

سهیل شاهین، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در دوحه دیشب به رادیو آزادی گفت که این گروه خواستار اعزام هیئت حکومت افغانستان به قطر نشده است:‌ "ما [طالبان] خواستار اعزام هیئت نشده‌ایم و شاید در این باره از جانب امریکا تقاضا صورت گرفته باشد. چوکات به اساس توافق‌نامه معلوم است، یعنی اول توافق‌نامه امضا می‌شود و پس از آن مرحلۀ اعتماد سازی آغاز می‌شود و در این جریان پنج هزار زندانی ما [طالبان] و یک هزار زندانی ادارۀ کابل [حکومت افغانستان] آزاد می‌شوند. سپس مذاکرات بین‌الافغانی آغاز می‌شود و با تمام جهت‌های افغانی گفت‌وگو خواهد شد."

انتظار می‌رود که موافقت‌نامه میان امریکا و طالبان فردا شنبه (۱۰ حوت) در دوحۀ قطر امضا شود.

آرشیف، مذاکرات میان هیئت امریکایی و نماینده ها گروه طالبان مسلح در دوحه. February 26, 2019
آرشیف، مذاکرات میان هیئت امریکایی و نماینده ها گروه طالبان مسلح در دوحه. February 26, 2019

به اساس گزارش‌ها، در مراسم امضای این موافقت‌نامه، وزیران خارجه و نمایندگان حدود ۳۰ کشور اشتراک خواهند کرد. جای حکومت افغانستان در این مراسم خالی خواهد بود.

وزارت خارجۀ ایالات متحده به روز جمعه گذشته تاریخ امضای این موافقت‌نامه را اعلام کرد و همچنین از توافق امریکا و طالبان در بارۀ طرحِ کاهش یک هفته‌ای خشونت‌ها در افغانستان خبر داد، طرحی که از اجرای آن شش روز سپری شده و امروز هفتمین و آخرین روزش است.

در جریان این مرحله شماری از ولایت‌های افغانستان شاهد حمله‌ها و رویدادهای امنیتی بوده اما از کدام حملۀ بزرگ گزارش نشده است.

مرتبط

XS
SM
MD
LG