'جهان به تهیه، تولید و توزیع منصفانۀ واکسین ویروس کرونا نیاز دارد'

آرشیف، تلاش برای ساخت واکسین ویروس کرونا در جرمنی

با تشدید تلاش‌ها برای ساختن واکسین ویروس کرونا، آنتونیو گوترش سرمنشی سازمان ملل متحد می‌گوید که جهان به تهیه، تولید و توزیع منصفانۀ واکسین‌های مصون و مؤثر ضد ویروس کرونا نیاز دارد.

آقای گوترش روز جمعه در جلسۀ سازمان صحی جهان با رهبران کشور‌های مختلف از راه دور صحبت می‌کرد.

او افزود: "جهان برای درمان، تشخیص و تهیه واکسین مؤثر ویروس کرونا و همچنان توزیع منصفانۀ آن به مردم نیاز دارد. واکسین برای یک کشور، یک منطقه یا برای نصف جهان نه، بلکه واکسین و درمانی که برای همه جهان ارزان و مؤثر باشد و در هر نقطۀ جهان به همه یکسان برسد."

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، در حال صحبت در نشست اینترنتی روز جمعه

او همچنان گفت که برای غلبه بر ویروس همه‌گیر کرونا نیاز است تا سازمان‌های جهانی و رهبران جهان در این مبارزه با سکتور خصوصی همراه شوند.

ایالات متحده، چین، هند و روسیه در جلسه اشتراک نکردند.

اما امانوئل ماکرون رئیس جمهوری فرانسه، انگلا مرکل صدراعظم جرمنی و سیریل رامافوسا رئیس جمهوری افریقای جنوبی از جمله رهبرانی بودند که از طریق ویدیو کنفرانس در جلسه حضور یافتند.

هدف برگزاری جلسۀ دیروز جمعه (۲۴ اپریل)، تلاش برای دریافت کمک مالی همه کشور‌ها برای تداوی، اجرای معاینات و تهیۀ واکسین ویروس کرونا خوانده شد.

آزمایش بالینی واکسین ویروس کرونا در امریکا

این در حالیست که به تازگی، پوهنتون آکسفورد در بریتانیا، نخستین آزمایش کلینیکی واکسین ویروس کرونا را روی دو داوطلب تطبیق کرده‌است. دانشمندان آکسفورد هفتۀ گذشته گفتند که تلاش دارند میلیون‌ها دوز واکسین جدید تولید شود. اما هنوز ویروس کرونا یا کووید-۱۹ بی‌درمان است. داکتران تنها نشانه‌های بیماری مانند تب و سرفه را درمان می‌کنند.

در حال حاضر، ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر در جهان به ویروس کرونا مبتلا هستند. طبق آمار، ۱۹۰ هزار نفر دیگر در جهان جان باخته‌اند.

از سوی دیگر صد‌ها میلیون مسلمان ماه رمضان را به روز جمعه، ۲۴ اپریل آغاز کردند. اما امسال به علت شیوع ویروس کرونا نمی‌توانند طبق معمول برای ادای نماز به مسجد بروند و یا هم برای افطار در گردهمایی‌های خانوادگی اشتراک کنند.

در شهر مقدس مکه که معمولاً ده‌ها هزار نفر در ماه رمضان گردهم می‌آیند، مسلمانان امسال از اشتراک در مراسم حج عمره بازماندند.

اما با وجود محدودیت‌ها، در برخی از کشور‌ها توصیه‌ها به خاطر جلوگیری از گسترش ویروس کرونا چندان جدی گرفته نشد.

اندونیزیا، جاوا

به طور مثال، در اندونیزیا چندین هزار نفر برای ادای نماز تراویح به روز جمعه ۲۴ اپریل در بزرگ‌ترین مسجد واقع در ولایت "آچه" تجمع کردند.

در بسیاری از مناطق پاکستان هم وضعیت مشابهی دیده شد.

روحانیون محافظه‌کار در دو کشور اسلامی، توصیه‌ها در مورد رعایت فاصلۀ جسمی را رد کرده و از توقف تجمعات اسلامی خودداری کردند.

آگاهان صحی ابراز نگرانی کرده‌اند که به خاطر جدی نگرفتن توصیه‌های صحی ممکن است موارد مثبت ویروس کرونا در آن کشور‌ها افزایش یابد.