لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۵۷

تشدید دوباره قیود بر گشت‌وگذار در کابل


آرشیف
آرشیف

وزارت داخله افغانستان می‌گوید که سر از امروز جمعه (۵ ثور) بار دیگر به کسی در کابل اجازۀ گشت‌وگذار و رفتن به بازار داده نمی‌شود.

باشنده‌های پایتخت به روز پنج‌شنبه یک روز پیش از ماه رمضان اجازه یافتند تا مواد اولیه و اشیای مورد نیاز شان را از بازار بخرند.

طارق آرین سخنگوی وزارت داخله افغانستان به رادیو آزادی شام دیروز پنج‌شنبه گفت که دیگر بهانۀ برای بیرون بر آمدن غیرضروری از خانه وجود ندارد.

طارق آرین سخنگوی وزارت داخله افغانستان
طارق آرین سخنگوی وزارت داخله افغانستان

او افزود: "از روز اول رمضان دیگر دلیل و توجیه برای بر آمدن غیر ضروری وجود ندارد که در شهر ازدحام داشته باشیم. پولیس تمامی مسائل قیود را تطبیق می‌کند و انتظار ما هم از شهروندان پایتخت این است که همکار پولیس باشند و در یک همکاری مشترک به سوی بهبود وضعیت برویم و از این روز های دشوار عبور کنیم."

امروز جمعه اول ماه رمضان است.

رئیس جمهور محمد اشرف غنی در پیامش به مناسبت رمضان گفته مطمئن است که مردم در افغانستان با رعایت توصیه های علمای این کشور و وزارت صحت عامه عبادات خود را انجام خواهند داد.

آقای غنی افزوده که حکومت افغانستان تلاش می‌ورزد تا شیوع ویروس کرونا را در کشور مهار کند و با فقرا در جریان ماه رمضان کمک نماید.

وزارت حج و اوقاف افغانستان گفته است که به اساس فتوای این وزارت، مردم نمازها را در خانه بخوانند.

توزیع کمک به افراد نیازمند در کابل
توزیع کمک به افراد نیازمند در کابل

در همین حال مردم در افغانستان از نرسیدن کمک به مستحقین و هم‌چنین افزایش بهای مواد خوراکه در بازارها شکایت دارند.

دو شنوندۀ رادیو آزادی از هلمند و بلخ در پیام های‌شان چنین می‌گویند:"من باشندۀ اصلی ولایت لوگر هستم و ۱۴ سال می‌شود که در هلمند مهاجر هستم. این‌جا کمک نیست، بازار بسته است. ما زیر چت فقر و بیچارگی قرار داریم. وضعیتم بی اندازه خراب است."

"در ولسوالی کُشنده ولایت بلخ قیمت یک بوری آرد به ۳ هزار افغانی و ده لیتر روغن به ۱۲ صد افغانی رسیده. ما مردمِ فقیر تباه و خاک به سر شدیم. یا قرنطینه را آزاد کنند و یا کمک کنند. هیچ چیز به این ولسوالی نمی‌رسد و اگر کدام مقداری هم می‌رسد از کلان‌ها اضافه نمی‌کند."

حکومت افغانستان حدود یک ماه پیش به هدف جلوگیری از گسترش ویروس کرونا، طرح قرنطینۀ کابل را به اجرا گذاشت.

قیود بر گشت‌وگذار غیر ضروری، تعطیل مکتب‌ها، پوهنتون‌ها و بسیاری اداره‌های خدمات ملکی شامل این طرح است.

وزارت صحت عامۀ افغانستان دیروز گفت که با ثبت ۵۰ مورد تازۀ ویروس کرونا در این کشور، شمار مبتلایان به ۱۲۲۶ تن رسیده است.

به گفتۀ این وزارت، ۴۰ تن تا حال در افغانستان در نتیجۀ ابتلا به این ویروس جان داده و دستکم ۱۱۶ نفر هم شفایافته اند.

XS
SM
MD
LG