ترمپ: طالبان از حضور نیروهای امریکایی در افغانستان منفعت مالی بدست می‌آورند

دونالد ترمپ، رئیس جمهوری امریکا

رئیس جمهوری ایالات متحده امریکا در واکنش به گزارش نشریه وال استریت ژورنال که نوشته، او در مورد افغانستان نسنجیده عمل می‌کند، گفته که طالبان از حضور نیروهای امریکایی در افغانستان منفعت مالی به دست می‌آورند.

آقای ترمپ در حساب کاربری توییترش نوشته: "طالبان در مورد خروج نیروهای امریکایی از افغانستان نظریات مختلفی دارند. آن‌ها (طالبان) از حضور ما دالر به دست می‌آورند. در افغانستان ما به جز روزهای اول، هیچ‌گاه برای کامیابی نجنگیدیم. ما در آنجا بیشتر مانند پولیس عمل کردیم. به‌جای این‌که در آن‌جا برای قدرت نظامی حضور داشته باشیم، حالا ما در زمینۀ بازسازی در افغانستان نقش داریم."

پیش از این مشاوران دونالد ترمپ گفته بودند که برای گسترش ویروس کرونا تمام سربازان امریکایی را از افغانستان بیرون می‌کنند و بارها تاکید کردند که طالبان باید خشونت‌ها را در افغانستان کاهش دهند.

امضای توافقنامه صلح میان نمایندگان امریکا و طالبان در قطر

همچنین در ۲۹ ماه فبروری توافقنامه صلح میان امریکا و طالبان امضا شد. وزیر دفاع امریکا و سرمنشی ناتو به کابل آمدند و در مورد این تفاهمنامه با حکومت افغانستان اعلامیه مشترک صادر کردند. ینس ستولتنبرگ، سرمنشی ناتو در پاسخ به سوال رادیو آزادی گفته که این سازمان مطابق جدول زمانی نیروهای خود را از افغانستان بیرون می‌کند و تا کنون نقش پولیس را در افغانستان داشته‌اند.

حکومت افغانستان در تلاش اجماع منطقه‌ای و جهانی برای گفت‌وگو های بین‌الافغانی است

آغاز دوره تازۀ سفر زلمی خلیل‌زاد به قطر و افغانستان

اما ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان سخنان دونالد ترمپ را رد کرده و آن را برداشت نادرست می‌داند.

آقای مجاهد به رادیو آزادی گفته که طالبان برای خروج نیروهای امریکایی از افغانستان قربانی داده‌اند و سال‌ها جنگیده‌اند. به گفته مجاهد، طالبان در مورد خروج نیروهای امریکایی از افغانستان نظر واحدی دارند.

سهیل شاهین، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر

همچنین سهیل شاهین، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر هم با فرستادن پیامی به رادیو آزادی نظر مشابهی ارائه کرده و گفته است، زمانی‌که نیروهای خارجی از افغانستان بیرون شوند، افغان‌ها در کشور در باره مسائل سیاسی و اقتصادی با آزادی تصمیم‌گیری خواهند کرد.

اما شماری کارشناسان افغان به این باور اند که طالبان در اقدامات خود ثابت کردند که اختلافات درونی دارند.

طاهر یرغل، جنرال پیشین به رادیو آزادی گفت، طالبانی که خانه‌ها و پناهگاه ‌های ‌شان در پاکستان است، با صلح مخالف هستند.

آقای یرغل افزود: "این گپ دقیق است. در میان گروه‌های جنگی اختلافات وجود دارد و فشار برخی کشورها هم بالای‌شان است، مانند پاکستان که خانه‌ها و پناهگاه ‌های اکثر طالبان در آن‌جا است. پاکستان در این سال‌ها برای ما ثابت ساخت که نمی‌خواهد در افغانستان حکومت قوی، واحد و صلح دایمی باشد. براساس همین فشارها میان طالبان این مشکلات وجود دارد."

آقای یرغل می‌گوید بهتر این است که پیش از امضای توافق‌نامه صلح، گروه طالبان اختلافات درونی خود را حل کنند و بعد روند را پیش ببرند.

قلم‌الدین، وزیر امر به معروف و نهی از منکر زمان حاکمیت طالبان

اما مولوی قلم‌الدین، وزیر امر به معروف و نهی از منکر زمان حاکمیت طالبان می‌گوید، امریکا این اظهارات را برای ناامید کردن حکومت افغانستان و طالبان بیان کرده است.

آقای قلم‌الدین گفت: "چیزی که من معلومات دارم، این است که تمام طالبان بخاطر خروج نیروهای امریکایی یک نظر دارند. این اظهارات امریکا بخش‌های مختلفی دارد که یکی آن مأیوس ساختن طرف‌های صلح یعنی حکومت افغانستان و طالبان است."

آقای قلم‌الدین می‌گوید، امریکا به جایی چنین اظهارات، همکاری‌های خود را برای آغاز گفت‌وگوهای صلح بین‌الافغانی افزایش دهد.