شورای عالی مصالحه: در مورد تمدید آتش‌بس با طرف‌های مختلف مشوره شده است

آرشیف، دو جنگجوی گروه طالبان و یک نیروی قوای مسلح افغانستان در جریان اولین آتش‌بس میان این گروه و حکومت افغانستان در کابل یکجا با هم عکس گرفته اند. 16 June 2018

امروز سومین روز عید قربان و روز سوم آتش‌بس بین طالبان و حکومت افغانستان است. شورای عالی مصالحۀ ملی افغانستان می‌گوید، در مورد احتمال تمدید آتش‌بس با طرف‌های مختلف مشوره شده است.

فریدون خوزون سخنگوی شورای عالی مصالحه ملی افغانستان


فریدون خوزون سخنگوی این شورا روز شنبه (۱۱ اسد) به رادیو آزادی گفت: "مردم افغانستان می‌خواهند این آتش‌بس تمدید شود. ما در این مورد بحث های کرده ایم. گفت‌وگوهای با دکتر زلمی خلیل‌زاد و سایر ادارات حکومت در مورد چگونگی تمدید آتش‌بس انجام شده، زیرا اعتماد افغان‌ها را به روند صلح افزایش می‌دهد. این یک گام مهم اعتماد سازی برای آغاز گفت‌وگوهای بین افغانان خواهد بود."

حکومت افغانستان و طالبان در آستانۀ عید قربان آتش‌بس سه روزه اعلام کردند. با آنکه این آتش‌بس با رویداد های پراکنده امنیتی همراه بوده، اما مورد استقبال شماری از سیاستمداران و سازمان‌های بین‌المللی قرار گرفته و آنها خواستار تمدید آن شده اند.

زلمی خلیل‌زاد نمایندۀ خاص ایالات متحدۀ امریکا برای صلح افغانستان نیز در این مورد روز چهارشنبه با رئیس جمهور محمد اشرف غنی صحبت کرده است.

آرشیف، اعضای حرکت مردمی صلح

اقبال خیبر، رهبر حرکت مردمی صلح، روز شنبه به رادیو آزادی گفت: "دیگر نیازی نیست که با کشتن مردم خود را برتر و پیروز نشان دهیم. اگر می‌خواهیم با مردم خود نیکی کنیم، باید قتل‌ها را متوقف کنیم. خوب است که آتش‌بس تمدید شود. طالبان باید در مناطق خود و حکومت باید در جای خود باقی بمانند، به مناطق همدیگر داخل نشوند، تا اعتماد مردم افزایش یابد و کسانی‌که زنده باقی می‌مانند، لذت صلح را با چشمان خود ببینید."

ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی گروه طالبان گفته، رهبران آنها هنوز در مورد تمدید آتش‌بس تصمیم نگرفته اند و در صورت پیشرفت آن را با رسانه‌ها شریک خواهند ساخت.

خیرمحمد یک باشندۀ ولایت غزنی با استقبال از آتش‌بس روزهای عید می‌گوید: "در آستانه عید طالبان آتش‌بس اعلام کردند که از آن بسیار خوشحال شدیم. انتظار داریم صلح فرا برسد. ما از طالبان حکومت و همه طرف‌های درگیر می‌خواهیم آتش‌بس را تمدید کنند، جنگ را پایان دهند، تا مردم بتوانند در صلح زندگی کنند."

گرچه یک روز قبل از عید، در نتیجۀ انفجار یک موتر بمب در ولسوالی پل علم مرکز ولایت لوگر و در یک انفجار دیگر در روز اول عید در هرات ده‌ها غیر نظامی کشته و زخمی شدند، اما طالبان و سایر گروه‌های مسلح مسئولیت این حملات را به عهده نگرفته اند.

آرشیف، شماری از جنگجویان گروه طالبان در ولایت غزنی

ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی گروه طالبان ادعا كرده که یك حمله نیروهای افغان را در ولایت هلمند خنثی کرده اند و به گفتۀ وی آتش‌بس به خوبی ادامه دارد.

با آنکه شماری از فعالان جامعۀ مدنی و افغان‌های عادی خواستار تمدید این آتش‌بس سه روزه به دایمی شده اند، اما حکومت افغانستان و طالبان تا هنوز در این مورد تصمیم رسمی شان را اعلام نکرده اند.