قطعه نظامی جدید در هلمند تشکیل شد

آرشیف، شماری از نیروهای ریاست امنیت ملی افغانستان

جنرال محمد یاسین والی هلمند می‌گوید، حملاتِ به گفتۀ او «تخریب گرانهٔ» طالبان در برخی ولسوالی‌ها و حومهٔ شهر لشکرگاه چند صد جوان را واداشته تا به تشکیل قطعهٔ «اتلان» بپیوندند.

او به رادیو آزادی گفت که این قطعۀ تازه تشکیل شده مستقیماً تحت ادارۀ ریاست عمومی امنیت ملی فعالیت می‌کند: "وقتی که مردم هلمند طالبان را دیدند که در کنار شان اتباع خارجی و حمایت کشور های بیرونی را دارند، خانه ها و مناطق شان را تصرف و ویران کردند. صدها جوان هلمندی به تشکیل این نیرو بنام اتلان پرداختند."

به گفتهٔ او به روز دوشنبه ۲۰۰ نفر تازه نفس به این قطعه پیوستند تا یکجا با نیرو های پولیس و اردوی ملی در برابر جنگجویان طالبان بجنگند.

محمد یاسین والی هلمند

جنرال یاسین افزود که روند جلب و جذب به واحد نظامی «اتلان» ادامه دارد.

در نظر است تا این قطعه هزار نفر داشته باشد.

وزارت دفاع افغانستان هم در اعلامیه‌ای به نقل از جنرال محمد یاسین ضیا لوی درستیز نیروهای مسلح افغانستان نوشته که این اقدام حمایت مردم از نیروهای افغان را در برقراری صلح و مبارزه با تروریزم، نشان می‌دهد.

طارق آرین سخنگوی وزارت داخلۀ افغانستان گفته که در تشکیل قطعهٔ اتلان جوانان به طور رضا کار حاضر به دفاع از محلات شان شده اند.

اما طالبان در مورد تشکیل قطعۀ اتلان در هلمند چیزی دیگری می‌گویند. ذبیح الله مجاهد یک سخنگوی طالبان اقدام دولت برای تشکیل این گونه واحد های نظامی را تحرکات تبلیغاتی و جعلی خواند که به گفتۀ او به هدف تحت تأثیر قرار دادن جنگجویان این گروه صورت گرفته.

نیروهای افغان در هلمند

به تازگی، هلمند شاهد درگیری‌های سنگین بود. جنگ میان نیروهای امنیتی افغان و جنگجویان طالبان در ولسوالی‌های ناوه، نادعلی، نهرسراج و چاه انجیر و همچنان حومۀ شهر هلمند نزدیک به دو هفته دوام کرد که در نتیجۀ آن هزاران تن آواره شدند.

والی هلمند گفت که در این جنگ ۳۰ تن از نیروهای دولتی کشته و زخمی شدند.

او همچنان افزود که نیروهای دولتی بیش از ۳۵۰ جنگجوی طالبان به شمول قوماندانان آنها را کشته اند.

دو طرف جنگ اغلب می‌گویند که بر یکدیگر تلفات سنگین وارد کرده اند. اما رقم دقیق تلفات را نمی‌توان به طور مستقلانه تأیید کرد.