لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۲۶ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۳۴

فوزیه کوفی: حمله بر هلمند و بدخشان قدرت نمایی بی مورد گروه طالبان است


جنگجویان گروه طالبان
جنگجویان گروه طالبان

در ده‌مین روز حملات شدید گروه طالبان به لشکرگاه، مرکز ولایت هلمند، اعضای هیئت گفتگو کننده دولت از این گروه انتقاد کرده‌اند.

آنها می‌گویند حملات طالبان به هلمند و بدخشان بر مذاکرات صلح در قطر اثر گذاشته و هدف گروه طالبان هم تأثیرگذاری بر مذاکرات بوده است.

فوزیه کوفی
فوزیه کوفی

فوزیه کوفی عضو هیئت مذاکره‌کننده دولت به رادیو آزادی گفت: "شدت جنگ طالبان و تلفاتی که هر روز در صفوف نظامی و ملکی ما وارد می‌شود بی‌گمان بی‌تاثیر روی مذاکرات نیست بارها روی میز مذاکره این مسئله مطرح شده. طالبان فکر می‌کنند که با این وضعیت قدرت نظامی خود را نشان دهند، اما این گروه باید بالاخره به این نقطه برسد که جنگ جز ویرانی و انسان‌کشی با جنگ ختم نمی‌شود. امیدواریم که از قدرت‌نمایی‌های بی‌مورد جلوگیری شود."

از سوی دیگر، شریفه زرمتی دیگر عضو هئیت گفت که هیچ طرفی از راه جنگ به قدرت نخواهد رسید.

انتقادها از تشدید جنگ در ولایت‌های کشور در حالی مطرح می‌شوند که گروه طالبان حملات خود را در دو هفته در شش ولایت شدت بخشیده است.

از تلفات غیرنظامیان و نیروهای امنیتی و دفاعی در هلمند و بدخشان گزارش شده، اما هنوز شمار دقیق آن مشخص نیست.

در همین حال، گزارش‌ها از بدخشان حاکی است که این گروه حملات خود را بر شهر فیض‌آباد و ولسوالی خواهان این ولایت شدت بخشیده است.

یکی از پیشنهادهای اصلی حکومت در مذاکرات صلح برقراری آتش‌بس بشردوستانه است، اما گروه طالبان هنوز تن به پذیرش این پیشنهاد نداده است.

تمیم عاصی
تمیم عاصی

تمیم عاصی، رئیس انستیتوت مطالعات جنگ و صلح و معاون پیشین وزارت دفاع افغانستان باور دارد که گروه طالبان محاسبه نادرست از گرفتن امتیاز در مذاکرات صلح دارند و تشدید حملات این گروه مذاکرات صلح را ناکام خواهد کرد:‌ "خشونت‌های روزافزون نشانگر این است که استراتژی اصلی طالبان جنگ است و صلح برای این گروه یک تاکتیک است، اما این محاسبه غلط طالبان است، زیرا افزایش خشونت‌ها سبب ناکامی مذاکرات صلح می‌شود و افغانستان را وارد فصل جدید و بسیار خطرناک جنگ داخلی می‌کند. محاسبه عاقلانه این خواهد بود که تن به آتش‌بس و کاهش خشونت بدهند و روی میز مذاکرات چانه‌زنی کنند."

هر چند در روزهای اخیر همزمان با تشدید حملات طالبان، هیئت دولت هشدار داده که اگر وضعیت به همین صورت ادامه یابد در باره ادامه مذاکرات رایزنی خواهد کرد. در همین حال، انتقادها و پرسش‌هایی از خاموشی جامعه جهانی و حکومت افغانستان در برابر این گروه هم مطرح است.

با این همه، وزارت دفاع افغانستان می‌گوید که وضعیت جنگ هلمند در حال تغییر است.

فواد امان
فواد امان

فواد امان، معاون سخنگوی این وزارت گفت: "در مجموع اوضاع در هلمند در حال بهبود یافتن است. بخش‌هایی که طالبان نفوذ کرده بودند، پاکسازی شده، زیر کنترول ما است. عملیات‌های ما محتاطانه انجام می‌شود تا به غیرنظامیان تلفات وارد نشود، زیرا طالبان در خانه‌های مردم سنگر گرفته‌اند."

وزارت دفاع گفته که نیروهای تازه‌نفس به هلمند فرستاده است.

جنگ هلمند باعث آواره شدن بیش از ۳۵ هزار نفر شده و انتقاد نهادهای حقوق بشری را هم برانگیخته است. منابع حکومتی گروه طالبان را به نقض تعهدات خود مبنی عدم حمله به شهرهای بزرگ کرده، اما این گروه در این مورد اظهار نظر نکرده است.

XS
SM
MD
LG