واکنش‌های جهانی به حمله خونین پوهنتون کابل

یکی از صنف های پوهنتون کابل پس از حمله مهاجمان مسلح

حمله بر پوهنتون کابل که در آن ۲۲ تن به شمول دانشجویان این پوهنتون کشته و حدود ۴۰ تن دیگر زخمی شدند در کنار واکنش‌های داخلی با واکنش‌های زیادی در سطح جهان مواجه شده است.

بر بنیاد اطلاعات رادیوی آزادی از منابع رسمی، برخی سازمان‌ها و کشورها این حمله را نکوهش کردند.

سازمان ملل متحد با صدور اعلامیه‌‌ای این حمله را نکوهش کرده و گفته است که این حمله و حمله‌ ده روز قبل بر مرکز آموزشی کوثر دانش هولناک و حمله بر حقوق بشر برای آموزش است.

آنتونیو گوترش سرمنشی سازمان ملل متحد

آنتونیو گوترش، سرمنشی سازمان ملل متحد در این اعلامیه گفته است که مسئولان باید پاسخگو باشند و این سازمان در کنار مردم و دولت افغانستان برای تأمین صلح می‌ایستد.

سازمان همکاری‌های اسلامی هم این حمله را تروریستی عنوان کرده و گفته است که آنرا با شدیدترین الفاظ تقبیح می‌کند.

سرمنشی این سازمان با ابراز همدردی و غمشریکی با دولت افغانستان گفت که سازمان همکاری‌های اسلامی هر نوع دهشت‌افگنی و افراطیت را محکوم می‌کند.

وزارت خارجۀ افغانستان می‌گوید که بیرق سه رنگ افغانستان در تمام سفارتخانه‌های این کشور در بیرون به حالت نیمه‌ افراشته در آورده شده است.

گران هیواد سخنگوی وزارت خارجه افغانستان

گران هیواد، سخنگوی این وزارت در پیامی که به رسانه‌ها فرستاده می‌گوید که تا حال ۴۲ وزیر خارجه، سفیر، رهبر سیاسی و دیپلومات ارشد با صدور اعلامیه‌ ها حملۀ دیروز دوشنبه (۱۲ عقرب) بر پوهنتون کابل را تقبیح کرده اند:‌ "تا به حال به شمول سرمنشی سازمان ملل متحد و سرمنشی سازمان همکاری‌های اسلامی ۴۲ وزیر خارجه، نمایندۀ خاص، سفیر، رهبران سیاسی و دیپلوماتان کشورهای متحابه حادثۀ دیروز را تقبیح کردند و با صدور اعلامیه‌های جداگانه خواهان ختم فوری جنگ و خونریزی در افغانستان شدند."

از سوی دیگر سفارت‌های امریکا، بریتانیا و اتحادیۀ اروپا در افغانستان هم به رسم غم‌شریکی با مردم افغانستان بیرق‌های شان را به حالت نیمه‌ افراشته درآوردند.

نماینده ارشد ملکی ناتو هم حملۀ دیروز به پوهنتون کابل را محکوم کرده و گفته است: "این دومین حمله به نهادهای آموزشی در کابل طی ده روز است. کودکان و جوانان افغان باید از رفتن به نهادهای آموزشی احساس امنیت کنند."

نمایندۀ ارشد ملکی ناتو گفته است، ناتو با قاطعیت از همه تلاش‌ها برای جلوگیری از خشونت حمایت می‌کند.