انتقادهای ملی و بین‌المللی از حضور کم رنگ زنان در نشست مسکو

اعضای هیئت حکومت افغانستان برای شرکت در نشست مسکو

اشتراک تنها یک زن به نمایندگی از زنان افغانستان در نشست مسکو برای صلح، انتقادهایی را برانگیخته است.

دیدبان حقوق بشر در گزارشی این عملکرد را «بی‌توجهی وحشتناک» به تلاش‌های زنان در دو دهه اخیر خوانده است.

هیدر بار، مسئول بخش زنان دیدبان حقوق بشر با انتقاد از نادیده گرفتن نقش زنان در روند صلح افغانستان، به راديو آزادی گفته که دولت افغانستان نباید اجازه دهد تجربه مسکو تکرار شود: "رهبران افغانستان باید اطمینان حاصل كنند كه زنان در هر مرحله از روند صلح شركت‌كننده كامل هستند و اجازه ندهند كه نشست مسکو معیار جدید و حتی پایین‌تری را تعیین كند. تحقیقات از سراسر جهان نشان می‌دهد که مشارکت زنان باعث افزایش اثربخشی موفقیت و پایداری فرایندهای صلح می‌شود، بنابراین در صورت حذف زنان همه افغان‌ها شکست خواهند خورد."

در ترکیب هیئت دوازده نفره دولت افغانستان در نشست مسکو تنها حبیبه سرابی به عنوان نماینده زنان حضور داشت.

این در حالی است که گفت‌وگوهای صلح دوحه قظر نیز، از بیست نماینده دولت افغانستان، تنها چهار نفر زن هستند و هیئت ده‌نفره طالبان نیز کاملاً مردانه است.

فعالان عرصه حقوق زنان با نگرانی از نقش کمرنگ‌شان در نشست‌های صلح که تا کنون برگزار شده، می‌گویند اگر در نشست ترکیه در باره صلح افغانستان در ماه اپریل، تجربه نشست مسکو تکرار شود، حقوق زنان در هر توافق نهایی به خطر خواهد افتاد.

شکریه بارکزی

شکریه بارکزی عضو پیشین ولسی جرگه و فعال عرصه حقوق زنان می‌گوید: "حضور زنان در نشست‌های بزرگ سیاسی در داخل و بیرون از کشور مهم است. هم سیاسیون افغانستان و هم کسانی که نشست‌های صلح را در خارج میزبانی می‌کنند، باید زنان را به عنوان یک بخش مهم و انکارناپذیر جامعه افغانستان بپذیرند."

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان نیز خواستار نقش سی درصدی زنان در مذاکرات صلح شده است.

ذبیح الله فرهنگ سخنگوی کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان

ذبیح‌الله فرهنگ سخنگوی این کمیسیون امروز سه‌شنبه به رادیو آزادی گفت که روند صلح باید فراگیر باشد و منحصر به رهبران سیاسی نباشد: "فراگیر بودن روند صلح، محوری بودن همیشگی حقوق بشر و عدالت قربانی‌محور و حمایت از حقوق بشر همه افغان‌ها از ملاحظات حتمی ما است که باید در روند صلح در نظر گرفته شود."

با این حال غلام‌فاروق مجروح عضو هیئت گفت‌وگو کننده صلح در دوحه قطر می‌گوید که این هیئت در تمامی نشست‌ها برای صلح از حفظ دستاوردهای زنان پاسداری کرده و نقش و حضور زنان در نشست صلح ترکیه پُررنگ خواهد بود.

غلام فاروق مجروح

او گفت: "نشست ترکیه که در چند روز آینده برگزار خواهد شد، هم به لحاظ محتوایی و هم به لحاظ وسعت اشتراک‌کنندگان متفاوت خواهد بود. امیدوار هستیم که نقش زنان در این نشست پررنگ‌تر باشد."

با آن که در دو دهه اخیر برای تأمین حقوق متناسب زنان در زمینه‌های سیاسی و به ویژه روند صلح، نیرو و پول فراوانی هزینه شده، ولی فعالان حقوق زنان هنوز هم نگران از دست رفتن دستاوردهای زنان در گفت‌وگو با طالبان هستند.