گسترش بحران بشری در افغانستان؛ سمیر: در خانه نان نیست در بیرون کار، حیرانم چه کنم؟

برنامه جهانی غذا: افغانستان با گذشت هر روز با کمبود مواد غذایی مواجه می‌شود.

سمیر باشندۀ کابل است و از بی‌مهری روزگار شکایت دارد.

او می‌گوید که پیش از تسلط طالبان بر افغانستان وضعیت اقتصادی‌اش بهتر بود و در حال حاضر فقر و تنگدستی دامنگیرش شده است:‌ "وضعیت در کابل زیاد خراب است. کار نیست، نان نیست، پیسه نیست. در خانه که بروی از ات نان می‌خواهند و در بیرون بروی کار نیست. به دربار خدا حیران ماندیم."

سمیر می‌گوید که از یک سو فقر و از سوی دیگر افزایش بهای مواد اولیه در بازارها همه را زمنگیر کرده است.

محمد حسین باشندۀ شهر مزارشریف به رادیو آزادی گفت که فقر، بیکاری و افزایش بهای مواد خوراکی شهروندان افغانستان را با مشکلات زیادی مواجه کرده است:‌" آرد و روغن خریده نمی‌شود، از یک سو کار نیست و از سوی دیگر زمستان آمده و ما با مشکلات زیادی مواجه هستیم."

در همین حال برنامۀ جهانی غذا می‌گوید که افغانستان با گذشت هر روز با کمبود مواد غذایی مواجه می‌شود.

دیوید بسلی

دیوید بسلی، رئیس اجرایی این برنامه به فاکس نیوز گفته است، در سال ۲۰۲۲ هر ماه به ۲۲۰ میلیون دالر نیاز است تا از افراد فقیر در افغانستان دستگیری شود:‌ "گرسنگی به خانۀ همه رسیده است. وضعیت به گونۀ قابل توجهی خراب شده، حدود ۲۳ میلیون تن با قحطی مواجه هستند. در کنار این در حال حاضر ۹ میلیون تن با گرسنگی مواجه هستند، در ماه‌های گذشته چندین بار با مادران در شفاخانه‌ها دیدم که کودکانشان در پیش چشمانم فوت کردند. با رسیدن زمستان این وضعیت خراب‌تر می‌شود، چون مادران به این فکر هستند که اولادهای شان را از گرسنگی نجات دهند و یا از سردی. این وضعیتی است که همین حالا هم با آن مواجه هستیم.‌ وضعیت در کل خوب نیست."

برنامۀ جهانی غذا در افغانستان نیز اعلامیه‌ای را در پیوند به کمبود مواد غذایی در افغانستان و رفع ضرورت‌ها به نشر رسانیده است.

در این اعلامیه نوشته شده است، آنان در حالی عملیات رسانیدن کمک‌های بشری در این کشور را تسریع می‌بخشند که در سال ۲۰۲۲ نزدیک به ۲۳ میلیون تن با کمبود مواد غذایی مواجه خواهند شد.

در این اعلامیه به نقل از ایلن مک گروارتی، نمایندۀ برنامه جهانی غذای سازمان ملل متحد برای افغانستان نوشته شده است که میزان کنونی فقر و گرسنگی در افغانستان در ۲۰ سال گذشته بی‌سابقه است.

سروی را که برنامۀ جهانی غذا از طریق تلفون انجام داده، نشان می‌دهد که نزدیک به تمام مردم افغانستان به اندازۀ کافی غذا ندارند و سقوط اقتصادی افغانستان در زیر حاکمیت طالبان رو به افزایش است و این وضعیت افغانستان را در سال آینده با یک فاجعه روبه‌رو خواهد کرد.

سروی این سازمان نشان می‌دهد که ۹۸ درصد افغانان غذای کافی ندارند و از هر ۱۰ خانواده ۷ خانواده مواد غذایی مورد نیازشان را وام می‌گیرند و این میزان فقر را بیشتر خواهد ساخت.

اما طالبان این گزارش را تأیید نمی‌کنند و می‌گویند، وضعیت آنگونه بحرانی نیست که در این گزارش نشان داده شده است.

بلال کریمی معاون سخنگوی حکومت طالبان

بلال کریمی، معاون سخنگوی حکومت طالبان به رادیو آزادی گفت، آنان برای از بین بردن فقر برنامه‌های موثری را روی دست دارند و وضعیت کنونی به زودی کنترل خواهد شد:‌ "روند کمک‌ها در سراسر کشور ادامه دارد و کمک به افراد نادار می‌رسد. ما امیدوار هستیم که به زودی مشکلات اقتصادی کنترل شود و این کوتاه مدت خواهد بود. این گزارش‌های هراس‌آفرین را که هر از گاهی از سوی سازمان‌های جهانی به نشر می‌رسد رد می‌کنم و مطابق به واقعیت‌ها نیست."

حکومت طالبان در حالی برای حل زودهنگام مشکلات تعهد می‌سپارد که کمیتۀ بین‌المللی نجات، آی آر سی، امروز چهارشنبه، افغانستان را پس از سقوط به دست طالبان، به عنوان بدترین کشور جهان از لحاظ وضعیت بشری نامیده است.

برنامۀ جهانی غذا پیش از این گفته بود که نزدیک به ۳ میلیون طفل در افغانستان با سوء تغذیه دچار هستند و اظهار نگرانی کرده بود که اگر کمک عاجل به آنان صورت نگیرد، یک میلیون تن آنان با خطر مرگ مواجه خواهند شد.

این سازمان در سال ۲۰۲۱ به حدود ۱۵ میلیون تٌن در افغانستان مواد غذایی کمک کرده و گفته است که تنها در ماه نوامبر به ۷ میلیون نفر کمک رسانیده است.