لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۵ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۳۱

شکایت شماری از شهروندان کابل از بحران اقتصادی و افزایش بهای مواد خوراکی


مندوی کابل
مندوی کابل

شماری از مردم در کشور از بحران اقتصادی و افزایش روز افزون قیمت مواد خوراکی و فقر شکایت دارند.

بحران اقتصادی در هفته‌های اخیر گلوگیر مردم افغانستان شده.

بلند رفتن روز افزون ارزش دالر در برابر پول افغانی یکی از عوامل برجسته‌ای گفته می‌شود که نان را از سفره‌‌های مردم ربوده است.

بربنیاد داده‌های بانک مرکزی افغانستان به روز سه شنبه بهای یک دالر ۱۲۴.۵ افغانی بود.

آرشیف، بانک‌نوت یک‌دالری
آرشیف، بانک‌نوت یک‌دالری

شماری از مردم می‌گویند این ناداری کم‌پیشینه از وقتی مهمان ناخوانده خانه‌های مردم افغانستان شده که طالبان به قدرت رسیدند.

کبراسعادت یکی از باشنده‌گان کابل می‌گویند بی‌هیچ درآمدی منتظر از راه رسیدن فاجعه انسانی‌اند.

بانو سعادت به رادیو آزادی می‌گوید: "بلند رفتن قیمت مواد خوراکی توان خریداری نان روز و شب را از آنان گرفته است."

او می‌افزاید: "بسیار به وضعیت خراب هستیم اگر جامعه بین‌المللی در این قسمت توجه نکند شاید مردم افغانستان به بسیار یک فاجعه روبرو شوند."

این مردم درحالی از بحران اقتصادی و نداشتن توان خرید مواد خوراکی شکایت دارند که روز گذشته اتحادیه ملی پیشاوران قیمت نان خشک را تقربباً به دو چند افزایش داد و بهای یک نان از ده افغانی به بیست افغانی افزایش یافته است.

یک نانوایی در هرات
یک نانوایی در هرات

نورالحق عمری رئیس اتاق پیشاوران و دکانداران افغانستان به رادیو آزادی دلیل این افزایش قیمت را کاهش قیمت افغانی در برابر دالر و بلند رفتن قیمت آرد و مواد سوخت می‌گوید.

او می‌گوید: "درصورتی‌که این وضعیت ادامه پیدا کند، از این کرده خراب تر شود واضح است که قیمت نان افزایش پیدا می‌کند و دیگر راهی هم ندارد غیر این‌که خود امارت اسلامی یک اقدام بکند در مورد پایین آوردن قیمت اسعار از لحاظ بانکی تدابیری که لازم است آنان باید انجام بدهند".

فرشاد باشندۀ هرات که پیش از این خبرنگار یک رسانۀ خصوصی بود و اکنون بیکار است، به رادیو آزادی می‌گوید پیش از آمدن طالبان کم از کم ماهانه بین ۱۰تا۱۵ هزار افغانی درآمد داشت، اما در ۴ماه اخیر این‌ درآمداش به صفر نزدیک شده است.

او همچنان از نبود مدیریت در بازارهای افغانستان انتقاد دارد.

او می‌گوید: "ما خانواده حد اقل ۵تا۶ نفری هستیم، من نمی‌توانم که در این شرایط بی‌پولی و این شرایطی که قیمت مواد اولیه هر لحظه بلند می‌رود نمی‌توانم تامین مخارج خانه خود را بکنم و این یک مشکل بسیار زیاد بزرگ به زنده‌گی من است و در طول عمر خود من تاحالا به این مشکل روبرو نشده بودم".

یک خانواده در کابل
یک خانواده در کابل

پس از به قدرت رسیدن طالبان به دلایل متعدد دارای‌های ملی افغانستان در حدود ۹ اعشاریه ۵ میلیارد دالر از سوی امریکا منجمد شد و به دسترس حکومت طالبان قرار نگرفت.

طالبان پیش از این، این را بزرگترین علت بحران کنونی اقتصادی در کشور دانسته اند و به تازه‌گی هم امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجۀ حکومت طالبان در گفتگویی با خبرگزاری اسوشیتدپرس که روی دوشنبه نشر شد، از امریکا خواسته است که این سرمایه را آزاد سازد_خواستی که جین ساکی سخنگوی کاخ سفید پاسخ رد آن را اعلام کرد.

از سویی هم ذبیح الله مجاهد معین وزارت اطلاعات و فرهنگ و سخنگوی حکومت طالبان ناوقت دوشنبه در پیامی به رادیو آزادی دلیل بحران اقتصادی پیش آمده را قاچاق دالر به کشورهای همسایه و داد و ستد بیشتر به دالر گفته است.

ذبیح الله مجاهد معین وزارت اطلاعات و فرهنگ و سخنگوی حکومت طالبان
ذبیح الله مجاهد معین وزارت اطلاعات و فرهنگ و سخنگوی حکومت طالبان

او اما در مورد اقدام برای یافتن راه حل این بحران‌ چیزی نمی‌گویند.

بانک مرکزی افغانستان امروز با نشر اعلامیه‌ای گفته است در تلاش جلوگیری کاهش روز افزون ارزش پول افغانی در برابر دالر است.

در همین حال مارتین گریفیتس، رئیس نهاد هماهنگی کمک بشری سازمان ملل متحد در صحبت با رسانه‌ها گفته است نگرانی‌هایش را ایالات متحدۀ امریکا را در هفته‌های آینده در نشست‌هایی برای جلوگیری از فروپاشی بیشتر اقتصادی افغانستان در میان خواهد گذاشت.

XS
SM
MD
LG