آی‌اوام: بیش از ۷۰۰ هزار افغان مجبور به ترک خانه‌های شان شده‌اند

شماری از بی‌جا شده‌گان داخلی در افغانستان

یک مقام ارشد سازمان بین‌المللی مهاجرت، آی‌اوام گفته که در سال‌های گذشته بیش از ۷۰۰ هزار افغان مجبور شده‌اند تا خانه‌های شان را ترک کنند.

اوگوچی دانیلز، معاون عملیاتی این سازمان سه شنبه گفت که با آمار تازۀ بی‌جا شده‌گان، شمار کل آنانی‌که بی‌جا شده‌اند به پنج میلیون و ۵۰۰ هزار تن رسیده‌است.

در خبرنامۀ آی‌اوام به نقل از دانیلز گفته شده که بحران کنونی در افغانستان نیازمندی‌های بشری و خطر بی‌جا شدن مردم را در داخل افغانستان افزایش می‌دهد.

آقای دانیلز گفته که تقریباً تمامی افغان‌ها با مشکل فقر روبه‌رو شده‌اند و بیش از نیم جمعیت افغانستان به کمک بشری فوری نیاز دارند.

شماری از بی‌جا شده‌گان داخلی در افغانستان که از سوی نهادهای مربوطه بین‌المللی مورد حمایت قرار گرفته و به مناطق اصلی‌شان فرستاده می‌شوند.

این سازمان گفته است که با وصف تحول سیاسی در افغانستان، به رساندن کمک‌های مهم به بی‌جا شده‌گان در ۳۴ ولایت افغانستان ادامه می‌دهد.

اما شماری از مخاطبان رادیو آزادی شکایت دارند که کمک‌ها به گونۀ عادلانه توزیع نمی‌شوند.

زینب یکی از آنان است: "من یک شکایت داریم. در منطقه شاه توت ولسوالی چهار آسیاب زنده‌گی می‌کنم. می‌شنویم که تمام کمک‌ها در رادیو و تلویزیون اعلان می‌شود، اما به چشم نمی‌بینیم. تمام کمک‌ها را زورمندان و پولداران می‌گیرند."

حکومت طالبان وعده کرده‌اند که کمک‌ها به تمامی افراد نیازمند توزیع می‌شود، اما برخی‌ها شک دارند.

به دنبال افتادن افغانستان به دست طالبان، شماری از افغان‌ها کشور را ترک کردند و تعدادی هم در تلاش اند به بیرون از افغانستان بروند.

شماری از مهاجران افغان در ایران

سازمان بین‌المللی مهاجرت گفته است که افغان‌ها به گونۀ فزاینده از مرز به طرف ایران و پاکستان عبور کرده‌اند.

این سازمان هشدار داده که با توجه به افزایش نیازمندی‌های مردم، اگر اقدامات از جمله بهبود بخشیدن دسترسی مردم به خدمات اساسی انجام نشود، سبب موجی از بی‌جا شدن مردم در داخل افغانستان و نیز مهاجرت آن‌ها به دیگر کشور ها خواهد شد.