امر به معروف و نهی از منکر طالبان: از ورود زنان بی‌حجاب به اداره‌ها جلوگیری کنید

شماری از محصلین در یکی از نشست‌های وزارت تحصیلات عالی حکومت طالبان

وزارت امر به معروف و نهی از منکر حکومت طالبان در بیانیه‌ای گفته است، کارمندان زن در دولت در صورت عدم رعایت حجاب شرعی اخراج خواهند شد.

این وزارت روز دوشنبه در این بیانیه گفته که زنان بدون حجاب اجازۀ ورود به اداره‌های دولتی را ندارند، اما گفته نشده که منظور از حجاب شرعی این وزارتخانه چه نوع حجابی است.

این وزارت اعلام کرد که محمد خالد حنفی، سرپرست این وزارت از وزارت‌های معارف، شهرسازی، عدلیه، آب و برق، فواید عامه، انکشاف دهات، ستره محکمه و شاروالی کابل دیدن نموده است.

در این بیانیه که از سوی مسئولان رسانه‌ای حکومت طالبان با رسانه‌ها شریک ساخته شده، آمده است که سرپرست وزارت امر به معروف و نهی از منکر آنان در نامه‌‎ای از این اداره‌ها خواسته تا زنان در اداره‌های دولتی حجاب اسلامی را رعایت کرده و در صورت عدم رعایت آن باید منفک شوند.

یک مقام وزارت مالیۀ حکومت پیشین که نخواست نامش در این گزارش ذکر شود در واکنش به تصمیم طالبان گفت: "اگرچه گفته‌های طالبان به این معناست که زنان می‌توانند در سایر اداره‌های دولتی کار کنند، اما این محدودیت‌ها استقلال زنان را تضعیف می‌کند. آن‌ها باید روشن کنند که منظور از حجاب اسلامی چیست. پیش از این کارمندان دولت نیز حجاب اسلامی را رعایت می‌کردند."

شماری از محصلین در یکی از نشست‌های وزارت تحصیلات عالی حکومت طالبان

در این بیانیه آمده است: "محل کار کارمندان مرد باید جدا باشد و استخدام افراد زیر سن و افرادی‌که ریش ندارند در ادارات دولتی اکیداً ممنوع شود."

بیانیه افزوده که ظاهر و شخصیت کارمندان دولت باید مطابق شریعت باشد و کارمندان دولت در وزارت‌ها و ادارات باید نماز را به گونۀ جماعت ادا کنند.

فواد که محصل سال سوم پوهنزی اداره و پالیسی پوهنتون کابل است، می‌گوید: "معیار نباید ریش باشد، تا جایی‌که دیده می‌شود همه مولوی‌ها به کار گماشته شده‌اند. معیار باید سطح تحصیلات یک جوان باشد."

وزارت امر به معروف و نهی از منکر حکومت طالبان در این بیانیه از اداره‌های حکومتی‌شان خواسته است که از ورود زنان بی‌حجاب به اداره‌هایشان جلوگیری کنند.

یک باشندۀ کابل در این مورد به رادیو آزادی گفت: "طالبان باید واضح سازند که حجاب اسلامی چی را می‌گویند؟ این‌طور نمی‌شود که ما با حجاب اسلامی هم برویم، آن‌ها قبول نکنند و حرف آخر شان از حجاب اسلامی چادری و برقع باشد."

پیش از این وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان پوسترهای را در برخی نقاط کابل نصب کرده بود که در آن حجاب و چادر عربی به زنان توصیه شده بود و از زنان خواسته بودند تا حجاب اسلامی را رعایت کنند.