نظر سنجی: دسترستی ۹۶ درصد خانواده‌ها به غذا در افغانستان محدود شده است

شماری از کودکان خانواده های فقیر در شهر کابل پراته و بولانی می‌فروشند

ریحان، باشنده ولایت بدخشان، یکی از زنانی است که وضعیت اقتصادی خانواده‌اش اخیراً وخیم شده است.

اشک‌های این زن روایت‌گر فقر و ناداری که زندگی را برای او و خانواده‌اش دشوار کرده است.

او می‌گوید که به مواد غذایی اولیه نیاز دارد: "اولاد‌هایم گرسنه اند. صبح و عصر چیزی برای خوردن نداریم. امروز پنجمین روز است که می‌روم و میایم تا از یک نهاد مواد خوراکی به‌دست بیاورم. اولاد‌هایم گریه می‌کنند اما هنوز چیزی دریافت نکرده ام."

مریم، ۳۵ ساله، باشندۀ کندهار است که از وضعیت بد کودک یک ساله‌اش که دچار سوء تغذیه است سخن می‌گوید.

مریم، مادر هفت فرزند است. او می‌گوید یک کودکش به دلیل فقر مبتلا به سوء تغذیه شده و اکنون در شفاخانه بستری است: "کودک کمی با خوردن این مواد خوب شده است، بدون این مواد نمی‌تواند راه برود، بایستد یا صحبت کند و تمام روز گریه می‌کند."

با این حال موسسۀ محافظت از کودکان در گزارش تازۀ خود نگرانی کرده است و گفته است حدود ۹۶ درصد از خانواده‌ها به غذای کافی دسترسی ندارند یا به غذایی دسترسی دارند که آن را نمی‌خواهند.

این اداره همچنین در گزارش خود گفته در یک نظر سنجی دریافته است که کودکان ۵۲ درصد از خانواده‌ها کم از کم یکی از نشانه‌های سوء تغذیه را دارند.

یک کودک مصاب به سوء تغذیه در ولایت غور

این نهاد تاکید کرده که افغانستان نیاز بی‌درنگ به کمک‌های بشردوستانه دارد و نباید بخاطر جنگ اوکراین نادیده گرفته شود.

در اعلامیه این ادارۀ بین‌المللی به نقل از آتینا ریبرن، رئیس بخش کارزار‌های آن، آمده است که جهان برای بازسازی اقتصاد افغانستان راه حل‌های بی‌درنگ آزادسازی منابع مالی مسدود شده افغانستان را دریابند.

او هشدار داده که ادامۀ چنین وضعیت به بحران بشری می افزاید.

پیش از این بسیاری از سازمان‌های بین‌المللی از جمله سازمان ملل متحد، اتحادیه اروپا و جامعه بین‌المللی نیز در باره اوضاع بد اقتصادی و نیاز به کمک‌های اضطراری در افغانستان گزارش هایی را پخش کرده اند.


درهمین حال، فیلیپو گراندی، کمیشنر عالی سازمان ملل متحد در امور پناه‌جویان که در پایان سفر چهار روزه خود روز پنجشنبه سخن می‌گفت تاکید کرد که بحران بشری در این کشور در حال افزایش است و خواستار کمک‌های درازمدت جهان برای مردم افغانستان شد.

بیشتر در این باره: فیلیپو گراندی: با وجود بحران‌ها در جهان افغانستان فراموش نخواهد شد


گفتنی است که از زمان تسلط طالبان بر افغانستان در ۱۵ اگست سال گذشته، وضعیت اقتصادی این کشور به دلیل تعلیق کمک‌های بین‌المللی و مسدود شدن دارایی‌های افغانستان از سوی امریکا بدتر شد و سرانجام به بحران انسانی انجامیده است.