افزایش قیمت مواد خوراکی در افغانستان دسترخوان مردم را کم‌رنگ ساخته است

یکی از دکان های خوراکه فروشی در کابل

با افزایش روز افزون بهای موادخوراکی در افغانستان افراد کم در آمد و کارمندان عادی دولت که بین هشت تا ده هزار افغانی معاش دریافت میکنند، کدام مواد مورد نیاز خوراکی اش را خریده می‌تواند؟


این مسئله به خصوص در جریان ماه های اخیر بحث داغ میان شهروندان افغانستان و خانواده ها بوده است.

ناصر 44ساله کارمند یکی از نهادهای دولتی در کابل و نان آور یک خانوادۀ هفت نفری است. او می‌گوید ماهانه ۹۵۰۰ افغانی معاش می‌گیرد. آن‌هم از زمان حاکمیت طالبان٬ معاش را به صورت منظم دریافت نکرده است. او می‌گوید :

" در این کشور پرسان مرده و کسی در قصه بلند رفتن قیمت ها نیست ،بهای مواد خوراکه روز به روز افزایش میابد، معاش را که ما دریافت می‌کنیم نا چیز است ."

افزایش قیمت های مواد خوراکی توان خرید را از بسیاری افراد گرفته است

ناصر با معاشی که می‌گیرد می‌تواند یک قطی روغن شانزده کیلویی، یک بوری آرد پنجاه کیلویی، یک بوری برنج بیست و چهار کیلویی بخرد.

شکریه ۳۵ ساله یکی از آموزگاران است که در خانه کرایی در کابل زندگی می‌کند.

او می‌گوید تا کنون که اواخر ماه ثور است، حقوق ماه حوت سال گذشته اش را دریافت نکرده است.

او هشت هزار افغانی معاش دارد و در یک خانۀ کرایی هم زنده‌گی می‌کند.

"من یک آموزگار استم ماهانه ۸۰۰۰ افغانی حقوق می‌گیرم. قیمت های مواد خوراکه باز بلند شده من با این پول چه را پوره کنم؟ اگر مواد خوراکه بخرم پول کرایه خانه برق و نل را چه‌گونه پرداخت کنم "

مندوی یا بازار عمده فروشی در کابل

این درحالیست که در چند روز اخیر بهای مواد خوراکي یک بار دیگر دربازارهای کابل افزایش یافته و این مساله سبب نگرانی خانواده های نادار و کم درآمد شده است.

همین اکنون بهای یک بوری آرد پنجاه کیلویی بیش از ۲۶۰۰ افغانی، یک بوری برنج بیست و چهار کیلویی تا ۳۰۰۰ افغانی و یک قطی روغن شانزده کیلویی ۳۱۰۰ افغانی است.

شاروالی کابل از مدیریت نرخ ها در بازارها گپ می‌زند. نعمت الله بارکزی رئیس نشرات شاروالی کابل به رادیوآزادی گفت :

"ما از سه ماه به این طرف برای دکانداران نرخنامه توزیع می‌کنیم و تمام اصناف هم مکلف به تطبیق نرخنامه استن و تیم های سیار ما از آن در شهر نظارت می‌کنند هیچ کس حق ندارد خلاف نرخ نامه عمل بکند کسی که گران فروشی کند مورد مجازات قرار می‌گیرد"

اما شماری از مردم این کار را نمایشی خوانده و می‌گویند درچند ماه گذشته هیچ کاهشی در بهای مواد خوراکی رو نما نشده است.