سرنوشت یک نویسنده و فعال مدنی بازداشت شده در کابل٬ نا معلوم است

عکس آرشیف

از سرنوشت یک نویسنده و فعال مدنی که در کابل بازداشت شده است٬ اطلاعی در دست نیست و خانواده وی نیز گفته اند که چهار روز میشود در مورد هیچ معلوماتی در یافت نکرده اند.

اعضای خانواده عماد الدین دوران میگویند که وی چهار روز قبل از منطقه خیرخانه کابل بازداشت گردیده است. شهاب الدین الفت، برادر عماد الدین دوران در مورد به رادیوآزادی گفت :

" چند نفر در برابرش ایستاده شده و دوران را با خود بردند. کاکایم از ایشان پرسید که شما کی استید، آنها کارت شان را به کاکایم نشان دادند و گفتند که ما افراد استخبارات طالبان استیم و برای ما امر شده است که باید دوران را ببریم.، امروزچهارمین روزاست که برای ما معلومات داده نشده است که کجا است و به کدام جرم بازداشت شده است ؟ "

طالبان عماد الدین را چهار روز قبل از منطقه خیرخانه بازداشت کردند

عماد الدین دوران در بیشتر موارد در رسانه‌های اجتماعی کارکردهای طالبان را مورد نقد قرارمی‌داد. اما او تنها کارکرد طالبان را نه٬ بلکه از عملکرد مقام‌های نظام جمهوری پیشین نیز انتقاد می‌کرد.

عمادالدین دوران، قبل از بازداشت در یک نوشتۀ خود گفته بود که طالبان به مردم اجازۀ فعالیت سیاسی را نمی‌دهند، مردم را اذیت و حتی زندانی می‌کنند و می‌کشند.

به گفتۀ او، طالبان در حقیقت با این کارشان مردم را به جنگ تشویق می‌کند.

اینکه دلیل بازداشت وی همین انتقادها بود یا کدام دلیل دیگر؟ سخنگوی ریاست عمومی استخبارات طالبان با آنکه گفته بود٬ در مورد معلومات میدهد٬ اما از دادن پاسخ به سوالاتی در این مورد شانه٬ خالی کرد.

غوث الدین فروتن، نویسنده و فعال مدنی می‌گوید که اگر چنین برخوردی با منتقدان ادامه پیدا کند، نتیجۀ آن برای طالبان و افغانستان خوب نخواهد بود:

"طالبان از یک طرف کمیسیون تعین می‌کنند که افغان‌های رفته از کشور دوباره برگردند، اما از سوی دیگر در داخل کشور کسانی را زندانی می‌کنند که در مورد نابسامانی‌ها جاری و کاستی‌ها در کشور انتقاد می‌کنند، اگر طالبان به همین گونه صدای مردم و فعالان جوان را خاموش کنند هیچ کس به ماندن در کشور دل خوش نخواهند کرد."

طالبان پیش از این نیز خالد قادری، نویسنده و خبرنگار محلی در ولایت هرات را بخاطر پُست‌های فیسبوکی اش به یک سال زندان محکوم کرد.

پیش از آن خانوادۀ یک جوان به نام انجینر نوید از ولایت هلمند نیز در صحبت با رادیو آزادی ادعا کرده بود که وی بخاطر یک پوستش در فیسبوک از سوی طالبان بازداشت شده و بعدا به گفتۀ آنها جسد اش را درکنار دریای هلمند پیدا کردند.