لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۳۰

سفیر اتحادیه اروپا برای افغانستان: طالبان به حرف مردم گوش نمی‌دهند


توماس نیکلسن نمایندۀ ویژۀ اتحادیۀ اروپا برای افغانستان
توماس نیکلسن نمایندۀ ویژۀ اتحادیۀ اروپا برای افغانستان

توماس نیکلسن نمایندۀ ویژۀ اتحادیۀ اروپا برای افغانستان می گوید که بسته ماندن مکتب های متوسطه و لیسۀ دختران در این کشور مانع عمده در برابر به رسمیت شناختن حکومت طالبان از سوی جامعۀ جهانی است.

نیکلسن روز پنجشنبه به خبرگزاری فرانسه گفت ، اقدام طالبان مبنی بر بستن این مکتب ها تردیدهایی را ایجاد کرده که وعده های طالبان چقدر باور کردنی است و چقدر ممکن است که طالبان شریک قابل اعتماد باشند. او افزود:

« به نظر می رسد که این حکومت [طالبان] واقعاً به حرف مردم گوش نمی دهد. آنچه زنان می خواهند این نیست که برایشان دستور داده شود که چگونه لباس بپوشند. آنها خواستار تغذیه خانوادۀ خود اند، باز بودن مکاتب، دسترسی به خدمات صحی و ایجاد فرصت اشتغال از خواسته هایشان است.»

عدم تطبیق وعده های طالبان شک و تردید های را در مورد رفتار این گروه٬ ایجاد کرده است

نمایندۀ ویژۀ اتحادیۀ اروپا برای افغانستان در پایان سفر پنج روزه اش به کابل بار دیگر خواستار بازگشایی مکتب های متوسطه و لیسۀ دختران شد.

« من فکر می کنم اگر مکاتب به زودی در سراسر کشور در تمام سطوح باز شوند، این می تواند یک گام مثبت به جلو باشد.»

حکومت طالبان برخلاف وعدۀ قبلی اش در سوم ماه حمل اعلام کرد که مکتب های متوسطه و لیسۀ دختران در افغانستان تا اطلاع بعدی بسته می ماند.

مسدود ماندن مکاتب متوسطه و لیسه دختران در افغانستان با واکنش های تند شاگردان مکاتب٬ معلمین و فعالین مدنی نیز رو به رو شده است
مسدود ماندن مکاتب متوسطه و لیسه دختران در افغانستان با واکنش های تند شاگردان مکاتب٬ معلمین و فعالین مدنی نیز رو به رو شده است


از آغاز سال تعلیمی جدید در این کشور حدود دو ماه سپری می شود ، مقام های طالبان اما تاکنون نگفته اند که این مکتب ها چی زمانی گشوده خواهند شد.

نیکلسن گفت که دور شدن ممنوعیت بر آموزش دختران بالاتر از صنف ششم مکاتب "تغییر چشمگیر" خواهد بود که به گفته اش اگر با تضمین سایر آزادی های مدنی، حمایت از اقلیت ها و حقوق زنان همراه باشد می تواند به شناخت بین المللی حکومت طالبان کمک کند.

او در عین حال هشدار داد که اتحادیۀ اروپا در حال حاضر به این باور است که افغانستان هنوز هم به عقب در حرکت است.

XS
SM
MD
LG