حکومت طالبان: آماده استیم برای جلوگیری از قاچاق مواد مخدر با ایران همکاری کنیم

نقطه سرحدی میان افغانستان و ایران

به دنبال ادعای مقام‌های ایرانی در رابطه به افزایش میزان قاچاق مواد مخدر از افغانستان، وزارت داخله حکومت طالبان خواهان اقدام مشترک کابل و تهران برای جلوگیری از قاچاق مواد مخدر بین دو کشور شده است.

به تازه گی مقام‌های ایرانی در دیدار با یک هیات بلغاریایی از افزایش قاچاق مواد مخدر از افغانستان به ایران شکایت کرده و گفته اند که این وضعیت سبب افزایش قاچاق مواد مخدر از ایران به اروپا نیز شده است.

وزارت داخله حکومت طالبان می پذیرد که در حال حاضر آنان بر تمامی مناطق سرحدی بین افغانستان و ایران کنترول ندارند و گروههای مافیایی از این فرصت سوء استفاده میکنند.

عبدالنافع تکور سخنگوی وزارت داخله حکومت طالبان به رادیو آزادی گفت، آنان آماده اند از طریق گفتوگو با مقامهای ایرانی راه حل مشترکی را برای جلوگیری از قاچاق مواد مخدر بین دو کشور دریابند.

رسانه های ایرانی: در جریان ماه های حمل و ثور امسال بیشتر از یکصد تُن مواد مخدر که از افغانستان به ایران قاچاق میشد٬ ضبط شده است.

" ما با ایران یک سرحد طولانی داریم و در بعضی ساحات سرحدی هنوز پوسته های ما ایجاد نشده است، ما تلاش میکنیم تا جلو قاچاق را بگیریم، اما اگر ایران میخواهند که راه حلی را برای این مشکل جستجو کند، ما آماده ایم با آنان ببینیم تا در مورد این موضوع از نزدیک صحبت شود، تا از طریق کار مشترک یک راه حل مشترک پیدا شود."

رسانه های ایرانی گزارش داده اند که از اواسط ماه حمل تا اواخر ماه ثور امسال بیش از یک صد تُن مواد مخدر هنگام قاچاق در سرحد میان افغانستان و ایران ضبط شده است.

مشکل کشت و تولید مواد مخدر در افغانستان به همکاری های منطقوی نیاز دارد.

هم زمان با منع کشت کوکنار و کار و بار مواد مخدر از سوی حکومت طالبان، رویداد های قاچاق مواد مخدر در سرحد میان افغانستان، ایران و پاکستان نیز افزایش یافته است.

هرچند بیش از یک ماه از صدور فرمان رهبر طالبان در رابطه به منع کشت کوکنار میگذرد و در دو هفته اخیر برخی از کشتزارهای کوکنار نیز در جنوب افغانستان تخریب شده است، اما در این مدت هیچ گزارشی از عملیات نیروهای طالبان بر فابریکه های تولید مواد مخدر نشر نشده است.

بیشتر در این باره: وزارت داخله: عملیات تخریب کشتزارهای کوکنار در جنوب افغانستان آغاز شده است

هاشم الکوزی عضو کمیسیون مبارزه با مواد مخدر مشرانو جرگه سابق افغانستان میگوید، مواد مخدر مشکل جهانی است و مبارزه با آن نیازمند همکاری میان کشورهای منطقه است.

" این که کشورهای همسایه میگویند که مواد مخدر به کشورهای آنان قاچاق میشود، این مسوولیت خود آنان است، آنان باید مانع قاچاق در امتداد سرحدات خود شوند، چون آنان مسوول امنیت و اراضی خود استند، زیرا طالبان کشت کوکنار را در افغانستان منع قرار داده و کشت نمیشود."

به اساس یافته های سازمان ملل متحد که در اواخر سال ۲۰۲۰ میلادی نشر شد، حدود ۳۴ در صد مواد مخدر تولید شده در افغانستان از طریق ایران، ۱۴ در صد آن از طریق پاکستان و بقیه با استفاده از طریق سرحدات شمال غربی افغانستان به بازارهای جهانی قاچاق میشود.

گزارش: مرسلین ارسلا