بوریس جانسن: به حمایت از اوکراین ادامه خواهم داد

بوریس جانسن

بوریس جانس که از حامیان اوکراین در تهاجم غیر موجۀ روسیه بر آن کشور محسوب می شود گفته که از مقامش به حیث صدراعظم بریتانیا و رهبر حزب محافظه کار آن کشور کنار می رود، اما به حمایت از اوکراین، ادامه خواهد داد.

بوریس جانس که در سال ۲۰۱۹ میلادی با شعار تسریع خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا٬ موسوم به (برکزیت) به مقام صدارت بریتانیا رسید، به روز پنجشنبه هنگام اعلام خبر استعفایش در خارج از عمارت پارلمان بریتانیا در لندن، گفت:

"اجازه دهید، اکنون به مردم اوکراین بگویم که می دانم، ما در بریتانیا تا زمانی که طول بکشد به حمایت از مبارزه شما برای آزادی، ادامه خواهیم داد."

بوریس جانسن در سفر به کییف نیز به رئیس جمهور اوکراین اطمینان داده بود که کمک های بریتانیا به آن کشور ادامه می یابد.


در این حال پارلمان فنلند به روز پنجشنبه با اکثریت آرا قانونی را تصویب کرد که به حکومت آن کشور اجازه میدهد تا در امتداد سرحد با روسیه حصار، یا سایر موانع اعمار کند و اجازه بستن همۀ این سرحد ۱۳۰۰ کیلومتری را در شرایط استثنایی، می دهد.

براساس این قانون، همۀ درخواست های پناهندگی در فنلند نیز در گذرگاه های سرحدی مانند میدان های هوایی، بررسی خواهد شد.

این حرکت در حالی صورت گرفته که فنلند و سویدن به سرعت برای پیوستن با پیمان ناتو در حرکت هستند و در پاسخ به تهاجم روسیه بر اوکراین، دهه ها بی طرفی را کنار گذاشته اند.

کشورهای فنلند و با سویدن در ماه گذشته مجوز رسمی پیوستن به پیمان ناتو را دریافت کردند.

روسیه با عصبانیت این اقدام فنلند و سویدن را محکوم کرده و به "تلافی نامشخص" تهدید کرده است.

با آغاز تهاجم غیرموجۀ روسیه بر اوکراین در ۲۴ فبروری، روابط روسیه با کشورهای غربی و پیمان ناتو با تنش های جدی مواجه شده، ایالات متحدۀ امریکا و شماری از کشورهای دیگر در واکنش به این حمله، تحریم های فلج کننده را بر مسکو وضع کرده اند.